Zajímavosti

02.03.2019 20:07

Zapomenuté narozeniny XL-113

text, foto: (jjk) Zapomenuté narozeniny XL-113

Na konci roku 2018 oslavil třicáté narozeniny letoun XL-113, které prošly tak trochu bez povšimnutí. Možná proto, že vznikl pouze v jediném kuse. Podnik Ústředního výboru Svazarmu Aerotechnik Kunovice, který se zabýval mimo jiné úpravou kluzáků L-13 Blaník na motorizované Vivaty, se v roce 1988 pustil do přestavby Blaníku na zemědělský, víceúčelový a práškovací letoun. Vznikl tak letoun, který poprvé letěl z kunovického letiště 3. listopadu 1988. Do dubna roku 1989 letoun absolvoval podnikové zkoušky a pak se odebral do zkušebního provozu do Chotětova nedaleko Mladé Boleslavi. Takže vlastně i v průběhu roku 2019 lze oslavovat tyto zapomenuté narozeniny, protože XL-113 i dnes stále létá.    

Hlavním důvodem vzniku tohoto letounu byla snaha vyvinout ve druhé polovině osmdesátých let letoun pro zemědělské účely a to nejen pro práškování, ale třeba i pro fotografování polností a lesů. Svým způsobem iniciátorem vzniku letounu byl Agrochemický podnik (ACHP) Chotětov u Mladé Boleslavi a na výzvu zareagoval operativně právě kunovický Aerotechnik. Aerotechnik šel ovšem jiným směrem, než když při motorizaci Blaníků do podoby Vivatů, nebo Bačostroje, o jiných variantách (s přidáním motoru na hřbet trupu) ani nemluvě. A také proti Vivatům, Bačostroji, či jinak motorizovaným Blaníkům vypadá na první pohled poněkud jinak. Má příďový tříbodový podvozek, dvoumístnou kabinu se sedadly vedle sebe dostatečně vysoko nad zemí, aby se usnadnilo pojíždění po ploše a zlepšil výhled posádky z letounu. Stroj dostal motor Tatra AT-714 (55 kW, zdvihový objem 1959 cm³), který vycházel z automobilového motoru T-613 a tehdy poháněl vrtuli Hoffmann HoV-62R.
V letounu XL-113 byly umístěny dvě nádrže o objemu sedmdesát litrů z nichž se postřik dostal do dvou pětimetrových ráhen opatřených šesti rotačními tryskami, čímž se podařilo obsáhnout záběr až dvacet metrů postřikované plochy. Kromě toho se v kabině před pravým sedadlem nacházel otvor, který umožňoval fotografování za letu.
Od listopadu 1988 do dubna 1989 probíhaly v Kunovicích podnikové zkoušky, XL-113 obdržel registraci OK-UXA a od května 1989 nastoupil do zkušebního provozu v Agrochemickém podniku Chotětov. U ACHP Chotětov létal do jara roku 1992 (ostatně podnik o rok později ukončil činnost v původní podobě) a vlastně s utlumením činnosti podniku už neměl uplatnění. XL-113 byl zbaven zemědělského zařízení, získal soukromého majitele a provozovatelem byl Aeroklub Čech a Moravy.
S dalším majitelem došlo na drobné opravy draku, ale provoz se obnovit nepodařilo. V roce 1999 došlo na ÚCL k přeregistraci z OK-UXA na OK-9121.
V roce 2000 koupil XL-113 Bohumil Seidl, který se nejprve pokoušel oživit motor Tatra AT-714, což se nepodařilo. Ale ač výrobní číslo zůstalo i nadále X01 a tak přistoupil v roce 2005 k radikální přestavbě na motor Rotax 912UL (59,6 kW, zdvihový objem 1211 cm³) s vrtulí Panenka Varia (listy Woodcomp). A po této radikální rekonstrukci (kdy ze svislé ocasní plochy zmizelo logicky i logo „Tatra“) letoun Aerotechnik XL-113 Experimental byl zalétán v roce 2009 a od 24. února 2010 se opět ocitl v leteckém rejstříku.
Bohužel XL-113 se nedočkal následovníků a tak díky panu Bohuslavu Seidlovi a jeho mnohaletém úsilí se tento zajímavý letoun opět dostat tak říkajíc na značky, ale hlavně i do vzduchu a od zmíněného roku 2010 je ho možné potkávat nejen na jeho domovském letišti Hořovice – Tlustice.
text, foto: (jjk)

   Zapomenuté narozeniny XL-113

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama