Zajímavosti

17.04.2019 09:23

Utajené výročí jednoho malého letounku

text, foto: (jjk) Utajené výročí jednoho malého letounku
Patrně málokdo si vzpomněl, že ve druhé polovině dubna 2019 oslavil kulaté narozeniny malý ultralehký letounek, který vymysleli původně konstruktéři v podniku Let Kunovice, ale který se nakonec vyrobil v pouhých několika kusech. Tak možná si na něj ještě někdo vzpomene na letišti v Kolíně, protože zde je ještě jeden kousek k vidění a také proto, že v tomto městě probíhala i malosériová výroba. Před třiceti lety totiž poprvé vzlétl letounek Gryf ULM-1.  
U vzniku Gryf ULM-1 stáli v první polovině osmdesátých let konstruktéři Let Kunovice, Jaroslav Dostál, Marian Mečiar a Jiří Vychopeň pod patronací místní odbočky Československé vědeckotechnické společnosti. Před dokončením byl letoun sice už v roce 1987, ale s motorem Trabant byly jisté potíže a tak byl nakonec vybrán motor Astro 600 od Pavla Uhlíře z Elitexu Třebíč. ULM-1 se tedy dostal do vzduchu 17. dubna 1989 poprvé, ale než prošel všemi testy a zkouškami byl rok 1990 a Let Kunovice o letadélko ztratil zájem.
O výrobu tohoto stroje zajímalo toho času JZD Suchdol, kde měl na starost letounek zbraslaviský pilot Petr Henčl, který se právě v Kolíně sešel s majitelem firmy Tepelné izolace budov, Kutná Hora Vladislavem Beránkem. Ten byl sám pilotem a leteckým nadšencem a navíc uvažoval i o výrobě ultralehkých letounů a tak ho ULM-1 zaujal. Let Kunovice poskytl firmě TIB licenci a začala výroba.
Podstatnou změnou ovšem u sériového letounu bylo zabudování motoru Rotax 447, se kterým dosahoval rychlosti 120 kilometrů za hodinu. V této podobě vzlétl z kolínského letiště ULM-1 poprvé 2.června 1991. Celkově bylo vyrobeno deset (nebo něco více než deset) letounů. A po své premiéře v červnu roku 1991 se tyto strojky ukazovaly na všech možných sletech po celém tehdejším Československu. Podívaly se také i do jiných evropských zemí a dokonce i do Spojených států amerických. Také se účastnily letouny Gryf ULM-1 různých soutěží v ultralehkém létání, které se vznikem Letecké amatérské asociace vznikaly. Po ukončení malosériové výroby se podařilo ještě podle dokumentace sestavit několik letounů amatérsky.  
Letouny Gryf ULM-1 jsou v České republice po třiceti letech, tak říkajíc na značkách, asi tak poslední čtyři, ale těžko říci v jakém jsou (a kde) stavu.
Jeden Gryf ULM-1 OK-XUE 05 by měl stále být právě v Kolíně, odkud jsou také jeho fotografie z 19.července 2014.
Gryf ULM-1 má rozpětí 10,02 metru, délku 5,73 metru, výšku 2,2 metru. Hmotnost prázdného letounu je 150 kg a vzletová 270 kg. Cestovní rychlost 80 km/hod. a maximální 120 km/hod. (maximální přípustná rychlost 130 km/hod. a pádová rychlost 48 km/hod.
Dolet je 200 kilometrů a pro start stačí letounu 60 metrů a k přistání 30 metrů.
Podrobně Gryf ULM-1 popsal Jan Brskovský v čísle 18 časopisu Letectví + kosmonautika v roce 1991 a na stránkách www.gryfair.cz
text, foto: (jjk)
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama