Zajímavosti

01.12.2018 20:04

S podzimem Spitfire vstoupil do služby…

text: (jjk), foto: (jjk), M.J. S podzimem Spitfire vstoupil do služby…
Koncem roku 1938 už 19. peruť v Duxfordu měla plný početní stav letadel Spitfire Mk.I., které fasoval už od srpna toho roku, a tamní 66. peruť na podzim roku 1938 se těmito novými letadly postupně zaplňovala. Obě perutě doposud používala dvouplošníky Gloster Gauntlet, které byly vlastně zastaralé už v době, kdy vstoupily do služby, takže jejich výměna za moderní letouny byla více méně nutností. Na podzim, před osmdesáti lety se začala britská letiště plnit letouny Spitfire Mk.I. a do dne vstupu Velké Británie do války 3. září 1939, bylo plně vyzbrojeno osm perutí 187 kusy.
Začalo to tehdy takovou malou objednávkou. V roce 1935 Ministerstvo letectví jejího Královského veličenstva objednalo ve firmě Supermarine celokovové stíhací letadlo pro potřeby královského vojenského letectva. Podle specifikace F.37/34 bylo ono první celokovové stíhací letadlo Supermarine Type 300 dokončeno 18. února 1936 díky konstruktérovi Reginaldovi J. Mitchellovi. A onen první prototyp se sériovým číslem K5054 poprvé vzlétl 5. března 1936 vybaven motorem Rolls-Royce Merlin C a dvoulistou dřevěnou vrtulí. Po několika drobných úpravách došlo v červnu roku 1936 na objednávku první série tříset deseti kusů letounů, které už nesly jméno Spitfire. Otec tohoto letounu Reginald Joseph Mitchell se vzhledem ke svému vážnému onemocnění bojového nasazení svého výtvoru nedožil, ale zcela jistě se shora s pýchou na počínání tohoto letounu díval.
První Spitfire Mk.I. přistál 4.srpna 1938 na letišti v Duxfordu a zařadil se k 19.peruti a druhý dorazil do Duxfordu 16.srpna 1938. Ještě během léta přicházely letouny k 19.peruti po jednom kusu týdně další spitfiry rychlostí asi jednoho kusu za týden. Od října 1938 začalo vyzbrojování 66.perutě a 41.peruť z Cattericku první stroje obdržela v lednu 1939. V březnu 1939 tak mohly být z 19.perutě vyřazeny dvouplošníky Gloster Gauntlet.
Spitfire se velmi rychle stal stěžejním strojem nejen RAF Royal Air Force (i v jednotkách polských, československých, francouzských, belgických, norských a dalších), ale i kanadských Royal Canadian Air Force, australských Royal Australian Air Force, jihoafrických South African Air Force, novozélandských Royal New Zealand Air Force a indických jednotek bojujících proti japonské armádě. Tyto stroje však také patřily k nemnoha letounům jiné provenience létající v barvách United States Army Air Forces a Supermarine Spitfire se objevily i v sovětské armádě, která byla během druhé světové války britskými a americkými firmami významně „sponzorována“ mnohou technikou a to hojně leteckou. Trvanlivost letounu se projevila i po skončení světové války, protože se tyto letouny objevily ve výzbroji letectev Švédska, Itálie, Sýrie, Dánska, Norska, Turecka, Nizozemska, Francie, Portugalska, Československa, Španělska, Polska, Rhodézie, Jugoslávie, Hongkongu, Barmy, Izraele a Řecka.
Celkově vzniklo 20 351 strojů typu Spitfire a k tomu 2 334 námořních verzí Seafirů určených pro přistávání na letadlových lodích.
Celkově vznikla více než dvacítka verzí od Mk.I, což byl původní model poháněný motorem Rolls-Royce PV.12 Merlin, Mk.IV s motorem Griffon, Mk. VII, což byl výškový stíhací letoun s prodlouženými konci křídel, přetlakovou kabina, motorem Merlin 61 o výkonu 1660 HP s dvoustupňovým kompresorem, Mk.XII hloubkovým stíhacím letounem s motorem Griffon III nebo IV o výkonu 1735 HP, Mk. FR.XIVE se dvěma kanóny, čtyřmi kulomety, sníženým hřbetem trupu a kapkovitou kabinou, Mk.XVIII, což byla poslední válečná stíhací verze, až po námořní verze     Seafire IB a další navazující.
Supermarine Spitfire sloužil v různých letectvech do padesátých let dvacátého století, ale stále je ho možné vídávat poměrně pravidelně i nad našimi hlavami, protože při leteckých dnech tento legendární letoun brázdí oblohu i nad Českou republikou.
text: (jjk), foto: (jjk), Miloš Jenčík (www.airfoto.jencik.net)
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama