Zajímavosti

31.01.2015 19:34

Malá pohlednice od delty Mekongu

text: (jjk), foto: P.S. Malá pohlednice od delty Mekongu

Stálé mdlé zamlžené, studené a mrazivé povětří střední Evropy je opět příležitostí (tak jako každoročně) se na malý okamžik podívat někam jinam, kde je o poznání tepleji a přívětivěji. Když jsme se na konci roku 2013 krátce podívali do Kambodžského království (viz. Zimní cesta do Asie 1. – Kambodža a Siem Reap) a jednou návštěvou doplnili zmínkou i před týdnem (viz. Jedním okem do Siem Reap a dvěma kuriozitami), mohli bychom se posunout jen o kousek vedle. Východním sousedem Kambodže je Vietnam (přesněji řečeno oficiálním názvem Vietnamská socialistická republika) a tak se jen krátce podíváme na letiště v Ho Či Minově Městě a Dan Nangu. Ale u delty řeky Mekong leží Ho Či Minovo Město, neboli Saigon, takže se podíváme na okamžik nejprve tam…   

Ho Či Minovo Město (Thành phố Hồ Chí Minh) se původně jmenovalo Prey Nokor a po té, co v šestnáctém století Vietnamci připojili jižní Kambodžu ke své zemi, přejmenovali ho na Saigon. V roce 1862 Saigon obsadili Francouzi a v roce 1887 ho udělali sídlem generálního guvernéra francouzské kolonie Kočinčína. Po vzniku Vietnamské republiky (známější jako Jižní Vietnam) se v roce 1955 Saigon stal hlavním městem. A vydržel jím až do skončení tzv.Vietnamské války a sjednocení s Vietnamskou demokratickou republikou ve Vietnamskou socialistickou republiku v roce 1976. Po té také došlo k přejmenování města po vietnamském revolucionáři a politikovi Ho Či Minovi. A šest kilometrů od tohoto města leží mezinárodní letiště Tan Son Nhat International Airport, které shodou okolností v tomto roce oslaví pětaosmdesát let od svého vzniku.  
Letiště totiž v roce 1930 postavila francouzská koloniální vláda. Tehdy sice bylo letiště jen nezpevněné, travnaté a hliněné a jmenovalo se podle nedaleké vesničky Tan Son Nhat. Letiště tedy bylo využíváno především koloniální správou a francouzskou armádou (během druhé světové války ustoupivší francouzskou administrativu nahradila pro změnu japonská, ale Francouzi se v roce 1945 do Vietnamu vrátili). V roce 1955 se Vietnamská republika (známější víc pod neoficiálním názvem Jižní Vietnam) stala samostatným státem, Saigon se stal jeho hlavním městem a letiště se tedy stalo hlavním mezinárodním letištěm. To už díky americké finanční pomoci vznikala nová zpevněná plocha a v roce 1956 byla otevřena 2 190 metrů dlouhá betonová vzletová a přistávací dráha. Letiště se současně stalo základnou „jihovietnamského“ vojenského letectva. Během Vietnamské války se na letiště Tan Son Nhut Air Base nastěhovalo kromě „domácího“ i americké vojenské letectvo. A také v letech 1968 až 1974 bylo letiště Tan Son Nhut letiště jedním z nejvytíženějších (ne-li nejvytíženější) vojenských leteckých základen na světě. Ale kromě vojenské techniky se na tomto letišti pravidelně objevovaly i letouny Boeing B707 a B747 Continental Airlines, respektive Pan American. Ačkoli se válka samotná letišti vyhnula, v závěru existence jihovietnamského státu přece jenom nebylo jednoho incidentu ušetřeno. Letiště Tan Son Nhut, tedy vojenská část, kde byly umístěny letouny Cessna A-37 Dragonfly jihovietnamského letectva (Republic of Vietnam Air Force RVNAF) bylo bombardováno 28. dubna 1975 severovietnamským lidovým letectvem krátce před definitivním pádem Saigonu.
V následujících téměř třiceti letech se letiště postupně budovalo a rozšiřovalo a tak dnes má domácí a mezinárodní terminál a dvě betonové dráhy 07L/25R - 3 048 m a 07R/25L - 3800 m. Ale největší změny na letišti se odehrávají hlavně v posledních zhruba deseti letech. Souvisí to hlavně s mohutně se rozvíjející leteckou dopravou nejen ve Vietnamu, ale v celé východní Asii. Na Tan Son Nhat International Airport tak například po třiceti letech absence v roce 2004 zamířily stroje americké společnosti United Airlines ze San Franciska a Los Angeles, se zastávkou v Hong Kongu (Spojení do Spojených států dnes provozuje Continental Airlines). V roce 2006 odbavilo letiště osm a půl milionu cestujících (při při více než šedesáti tisících pohybech letadel), ale hned o rok později dostavělo konsorcium japonských firem nový terminál a v roce 2008 už objem odbavených cestujících stoupl na dvanáct a půl milionu cestujících. Před pěti lety to už bylo více než patnáct milionů cestujících a v současné době je to kolem dvaceti milionů, což je hraniční kapacita letiště. Ačkoli se letiště i nadále rozšiřuje a poslední rozšíření jak domácího, tak mezinárodního terminálu proběhlo na konci roku 2014, bude dokončeno letos, už se severně od Ho Či Minova Města staví letiště nové Long International Airport Thanh. Toto letiště by mělo mít čtyři dráhy a první etapa výstavby by měla být dokončena kolem roku 2020 a postupně by mělo dosáhnout kapacity až sto milionů odbavených cestujících, ale to už je úplně jiná kapitola….dnes jsme se jen jedním okem podívali na letos pětaosmdesátileté Tan Son Nhat International Airport (na ploše jsou k vidění letouny Vietnamských aerolinií, ale o nich jsme si psali jindy a jinde viz. Chvilka se zlatým lotosovým květem).
text: (jjk), foto: Petr Sedláček
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci světa běh a nejen ten letecký opět teprve znovu objevuje, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama