Zajímavosti

12.11.2017 21:05

Když skončí už dávno zapomenutá společnost

text, foto: (jjk), foto: archiv (jjk) Když skončí už dávno zapomenutá společnost
V poslední době mnozí letečtí fandové smutnili nad tím, že 28.října 2017 definitivně do historie odešla druhá největší německá letecká společnost Air Berlin. Ale dost možná si málokdo uvědomil, že spolu s ukončením činnosti této společnosti zanikla i ta, která existovala (s různými peripetiemi) více než devět desítek let. Tak nějak se na ní asi zapomnělo a pravděpodobně si mnozí mysleli, že švýcarská letecká společnost Balair, v poslední fázi své existence Belair, už zanikla dávno. A kupodivu, ač velice nenápadně, žila a fungovala souběžně se společností Air Berlin a asi navždy zmizela z oblohy ve svých devadesáti dvou letech.
Ano, možná si to málokdo uvědomil, že současně se zánikem společnosti Air Berlin zmizela i společnost, která byla mnohem nenápadnější, a o které si mnozí mysleli, že zanikla už dávno, ale která měla jako kočka a měla několik životů. Během své dlouhé existence existenčně umírala, znovu se rodila, slučovala se s jinými subjekty, reinkarnovala a náhle se zjevovala a mizela, měnila názvy, majitele, společníky, ale stále sveřepě žila, i když, tak nějak, na okraji zájmu. Švýcarská letecká společnost Belair (Balair) se dožila v roce 2017 devadesáti dvou let, ačkoli to asi skoro vlastně nikdo nepostřehl a zcela jistě si mnoho lidí myslelo, že už dávno neexistuje. Ale asi leckoho překvapí, že tato společnost zanikla až současně s ukončením činnosti německé společnosti Air Berlin...
Společnost Basler Aviation AG, tedy Balair, založil Balz Zimmermann v roce 1925 v Basileji, a jméno Balair byl odkaz na francouzské jméno města Basilej, tedy Bâle. O několik let později, v roce 1931 basilejská společnost Balair spojila síly s curyšskou společností Ad Astra Aero a spolupodílela se na vytvoření švýcarského národního dopravce Swissair. A tak se Balair stal součástí této významné společnosti a fungoval fungoval jako jakási její součást.
Uběhlo mnoho let a došlo na druhé samostatné narození společnosti Balair, a to v lednu roku 1953. Opět v Basileji a tentokrát Hansem Peterem Tschudinim. Hlavním posláním společnosti bylo podílet se na výcviku a údržbě společnosti Swissair. Jenže v roce 1959 Swissair získal čtyřiceti procentní podíl v Balairu a tak opět Balair byl součástí Swissairu. A o další dvě desítky let později se za věrné služby Swissair odměnil, že postoupil Balairu od roku 1979 charterové lety prostřednictvím právě této společnosti.
V roce 1993 došlo k další změně a došlo na sloučení společnosti Balair (tedy Balair charter) a společnosti CTA (Compagnie de Transport Aérien ze Ženevy) a tedy se změnil i název na Balair-CTA. O dva roky později dochází k restrukturalizaci a v roce 1995 jsou regionální linky společnosti Balair-CTA převedeny na společnost Crossair a dálkové na Swissair.
Ovšem o další dva roky později, v roce 1997 společnost Swissair opět reinkarnovala Balair-CTA a opět začala využívat na charterové lety a vedení společnosti Swissair rozhodlo o návratu k původnímu názvu Balair.
Jenže v roce 2001 Balair dočasně ukončil činnost. Došlo na dosti významné změny v majetkové struktuře  a noví akcionáři přistoupili po restrukturalizaci na změnu názvu na Belair Airlines. Tak to tak bylo možná, tak říkajíc za minutu dvanáct, protože Swissair v roce 2002 zkrachoval. Swissair totiž ukončil činnost 30. března 2002 a druhý den začala (po další reinkarnaci a očištění od dluhů v konkurzní podstatě) fungovat nová letecká společnost Swiss International Air Lines….
Ale společnost Balair tyto turbulence přežila a o pět let později, v roce 2007, čtyřicet devět procent společnosti získala společnost Air Berlin a došlo ke změně názvu na Belair. A po následném spojení Air Berlin Switzerland, CHS Switzerland a Balair vznikla k 1.lednu 2010 nová společnost, ale už letadla této společnosti nenosila švýcarský kříž na ocasní ploše, ale barvy Air Berlin s tím, že na trupu byl nápis Belair. Na svislé ocasní ploše ovšem bylo jednotné logo Air Berlin. 
Ale jak pomalu, ale jistě chřadla mateřská společnost Air Berlin, tak i v souvislosti s krizí společnosti Air Berlin, byla utlumována i aktivita společnosti Belair a tak 1. dubna 2017 přešly čtyři stroje Airbus A321 na rakouskou společnost Niki a všechny ostatní stroje byly uzemněny současně s mateřskou Air Berlin 28. října 2017.
A tak to asi vypadá zvláštně. Kolem zániku a krachu společnosti Air Berlin bylo mnoho slov, mnoho článků a mnoho rozruchu. Ale tak nějak kolem toho všeho vzruchu kolem společnosti Air Berlin, si asi málokdo stihl všimnout toho, že současně s touto společností skončila i ta, která se (i přes všechna příkoří, existenční zvraty a různé další události) na obloze proháněla předlouhých devadesát dva let a patřila k těm úplně nejstarším v Evropě….. jen tato společnost byla natolik vnějším dojmem nenápadná a skromná, že si asi téměř nikdo neuvědomil a nevšiml, že zanikla až 28.října 2017.
text, foto: (jjk), foto: archiv (jjk) 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama