Zajímavosti

01.11.2018 19:57

Dreamlinery pravidelně do Prahy

text, foto: (jjk) Dreamlinery pravidelně do Prahy
Spolu se zimním letovým řádem se v Praze začaly objevovat na pravidelných linkách i stroje Boeing 787 Dreamliner. Letecká společnost Korean Air nasadil na spoj ze Soulu delší verzi Boeing 787-9 a Qatar Airways létá z Dauhá strojem Boeing 787-8. Korejský letoun se bude na pražském ruzyňském letišti zjevovat třikrát týdně a katarský létá každý den odpoledne. Pro Prahu to není první setkání s tímto letounem, protože se v Praze se nejprve ukázal v roce 2012 Boeing 787-8 polských aerolinií LOT, v roce 2015 ještě Azerbaijan Airlines a TUI Airlines Nederland a nakonec v roce 2017 vietnamský Boeing 787-9.
V devadesátých létech se firma Boeing zabývala několika projekty najednou, včetně nadzvukového dopravního letounu, ale všechny koncepty postupně byly odsunuty do pozadí a ujal se jen ten, který využíval zcela nových materiálů pro výrobu. Materiály z uhlíkových vláken využívané doposud hlavně ve vojenském průmyslu mají tu výhodu, že oproti kovům jsou výrazně lehčí a mnohem pružnější. I když nevýhodou je, že uhlíková vlákna jsou křehčí a při deformaci se roztříští. Mimo jiné i z tohoto důvodu si americký letecký úřad Federal Aviation Administration (FAA) vyžádal další testy, které pravděpodobně pozdržely i sériovou výrobu Boeingu 787. Podle původního plánu měl první 787 doputovat k prvnímu zákazníkovi společnosti All Nippon Airways už v květnu 2008, ale nakonec bylo datum posunuto až na podzim roku 2011 (26. října 2011). První prototyp 787 se totiž dostal do vzduchu až 15. prosince 2009. Prvními zákazníky byly společnosti All Nippon Airways, Air India, Ethiopian Airlines, Japan Airlines, United Airlines, nebo Qatar Airways a z evropských společností byl prvním polský LOT.  
Původně se počítalo se čtyřmi verzemi. Boeing 787-3 měl být určen pro kratší vzdálenosti s kapacitou až 290 míst, ale o tento typ nebyl velký zájem a tak byl tento program zrušen.
Typ Boeing 787-8 je v současnosti základní verzí pro cca 210 až 250 pasažérů a s doletem 13 621 kilometrů. Zákazníkům bylo zatím dodáno téměř třista šedesát letounů Boeing 787-8, který byl do provozu uveden v roce 2011 společností All Nippon Airways.
Prodloužený Boeing 787-9 pojme podle konfigurace 250 až 290 a do provozu se dostal v říjnu 2014, také jako předchozí verze u All Nippon Airways. Těchto verzí už bylo dodáno téměř třista osmdesát kusů.
Nejdelší verze Boeing 787-10 pro 310 až 340 pasažérů bylo zatím dodáno zákazníkovi šest kusů. V komerčním provozu je tato verze od dubna 2018, kdy stroj do komerčního provozu pustila společnost Singapore Airlines.
Kromě těchto tří verzí vznikla i na bázi B787-8/-9 verze Boeing Business Jets pro zhruba dvacet pět cestujících. BBJ 787 je zatím patnáct a z toho jsou čtyři v provozu.
Boeing počítá do roku 2023 i s výrobou nákladní verze a také firma uvažovala o tom, že hodlá nabídnout tento typ americké administrativě jako prezidentský speciál, ale to se ukáže v budoucnu.
Doposud bylo dodáno zákazníkům téměř sedm set padesát strojů s motory General Electric GEnx nebo Rolls-Royce Trent 1000, ze čtrnácti set objednaných. A zajímavostí je ti to, že letouny nemají klasické stahovací „záclonky“, ale okénka (která jsou oproti jiným letounům větší) jsou opatřena šesti stupňovým elektronickým stmíváním, které je obstaráváno tekutýli LCD krystaly.
 
Pro připomenutí předchozí návštěvy v Praze viz. polský LOT Sen tentokrát na zimním slunci…Jako ve snu…., a Azerbaijan Airlines (viz. Modrý delfín Ordubad Boeing B787-8 v Praze 5.2.2015) a vietnamský Boeing 787-9 viz. Velký pátek s modrou „Devítkou“.
 
text, foto: (jjk)
 

  Korejský Boeing 787-9 HL8082 31.10.2018 po západu slunce a ...odlet Boeing 787-8 A7-BCS Qatar Airways  

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama