Zajímavosti

29.10.2018 09:00

Devadesát pět let Československých, respektive Českých aerolinií

text,foto: (jjk), foto: Archiv autora (VEB VfV) Devadesát pět let Československých, respektive Českých aerolinií

Měsíc říjen roku 2018 je měsícem devadesátých pátých narozenin československého, respektive nynějšího českého vlajkového dopravce a je měsícem, kdy začala pravidelná letecká doprava mezi Prahou a Bratislavou. I když pokusy a nápady se zavedením nějaké pravidelné letecké dopravy byly v Československu už dřív, a i různé letecké firmy vznikaly a zanikaly, tak k tomu opravdu prvnímu historickému letu došlo až 29. října 1923. Na trase z Prahy do Bratislavy jí realizovala firma Československé státní aerolinie (ČSA) dvoumístným strojem Aero A-14 Brandenburg.

Hned po první světové válce bylo potřeba řešit poměrně zásadní problém a to délku nově vzniklého Československa, což byla dopravní komplikace. Československá republika od západu na východ měřila skoro tisíc kilometrů a navíc především na Podkarpatské Rusi to s pozemními komunikacemi a což teprve z železničním spojením nebylo nijak slavné. Spíš tedy komunikace v této odlehlé oblasti vlastně vůbec neexistovaly. Na Podkarpatskou Rus, ale v nové republice bylo potřeba doručovat leccos a to od nových bankovek, úředních listin až po klasický denní tisk. V zaostalé Podkarpatské Rusi však to šlo tak maximálně nějakými povozy s koňmi, protože ani automobily se do horských vesnic nemohly dostat. A Československý rozhlas začal vysílat teprve 18. května 1923. Po válce tak měl letecký sbor armády jen asi desítku letadel a o něco málo víc pilotů vycvičených rakouskou armádou. V roce 1919 apeloval prezident Tomáš G. Masaryk na zřízení „vzducholodní“ pošty, která by obhospodařovávala podle jeho slov Slovensko, ale hlavně Rusínsko (cosi podobného už před válkou provozovala německá firma DELAG - Deutsche Luftschiffahrt Aktien Gesellschaft). 
Na počátku dvacátých let se zjevovaly menší letecké firmy, vlastně jen provozující vyhlídkové lety, a smysluplně letectvo budovala jen armáda. A také kromě vojenského letiště v Chebu (a epizody s letištěm v Praze Strašnicích respektive ve Vysočanech) a Plzni, se tu i tam hledala vhodná místa pro přistávání letadel. 
A v roce 1920 zavedla do Československa první linku z Paříže a Štrasburku francouzsko-rumunská letecká společnost Societé Franco-Roumanie de Navigation Aérienne, jejíž linka vedla na nové pražské kbelské letiště (po zrušení letiště ve Vysočanech). A v roce 1921 zavedla tato společnost i lety z Prahy do Varšavy a Vídně. Současně s tím se linka z Paříže přes Prahu prodloužila do Budapešti, Bukurešti a Istanbulu. A také se v těch letech byly vytipovány budoucí plochy pro nová letiště v Olomouci, Olomouci, Brně, Uherském Hradišti, Bratislavě, Košicích a Nitře, potažmo v Užhorodě.
A následně se ministerstvo národní obrany a ministerstvo veřejných prací dohodlo a pověřilo Vojenský dopravní oddíl, aby zřídil pravidelnou vnitrostátní leteckou dopravu na trase Praha – Bratislava - Košice a výhledově Užhorod. Trénovat se začalo v předjaří roku 1923 a v březnu rámci tzv. poštovního letu stroj Aero A-14 Brandenburg z Prahy do Bratislavy letěl major Jaroslav Skála s užitečnou zátěží představující jednoho pasažéra, kterou byla jeho vlastní manželka. Po 2 hodinách a 20 minutách bez obtíží přistál na letišti Vajnory u Bratislavy. Testovalo se další dva měsíce a výsledkem bylo přeměnění vojenské dopravní skupiny na Československé státní aerolinie (ČSA). A armáda této nové firmě vzniknuvší 6. října 1923 předala sedmnáct strojů Aero A-14 a další letouny A-10, které původně byly určené jiné firmě (Československá letecká akciová společnost – ČsLAS zanikla dřív než fakticky vznikla). 
První let a slavnostní zahájení provozu společnosti Československé státní aerolinie, a otevření linek Praha - Bratislava a Bratislava – Praha bylo původně plánováno na 28. října 1923 na páté výročí založení Československa. Byla to veliká sláva, ale bohužel první let pokazilo počasí a tak muselo být zahájení poštovní a osobní letecké dopravy posunuto na pondělí 29. října 1923. Ale i tak se 28. října 1923 velká sláva konala, ministr veřejných prací Antonín Srba slavnostně zahájil, ale letoun ve 12,30 hodin (pilotován buď Karlem Brabencem) pouze opsal okruh a vrátil se na letiště. K faktickému zahájení provozu došlo až druhý den. Bylo to (tedy provoz) naplánováno tak, že ve všední dny měla létat dvě až tři letadla z Prahy (a v protisměru z Bratislavy) a to vždy dvě letadla s jedním cestujícím a částí pošty a třetí stroj výhradně s nákladem pošty. 
A tak tedy v pondělí 29. října 1923  nasedl pilot Karel Brabenec s pytlem pošty a cestujícím, v podobě redaktora Lidových novin Václavem Königem do letounu Aero A-14 (L-BARC) a ve 12,35 hodin z kbelského letiště všichni vzlétli a následně v 14,55 hodin přistáli v Bratislavě – Vajnorech (toto letiště už nenajdete, protože před několika lety je developeři srovnali se zemí). A vlastně současně s tím z Bratislavy vystartoval Josef Cinibulk, rovněž s letounem A-14 (L-BARI) a poštou a cestujícím
redaktorem Ivanem Bežem na palubě. Z Bratislavy do Prahy letěli od 12,30 hodin do 16,00 hodin. Tím začala před devadesáti pěti lety pravidelná letecká doprava v Československu a je to vlastně také počátek Československých státní aerolinií, respektive Československých a nyní Českých aerolinií.
V první sezoně, která končila v 30. Listopadu 1923 ČSA přepravily 29 osob 110 kilogramů zboží a 10 kilogramů pošty. Od roku 1924 ČSA prodloužily linku do Košic, o další dva roky přibylo Brno – Slatina (rovněž už neexistující letiště) a i oblíbená destinace Mariánské Lázně a v roce 1927 dalším městem byl Liberec. 
V témže roce Škodovy závody založily Československou leteckou společnost (ČLS), která o rok později v roce 1928 otevřela linku Vídeň – Praha – Drážďany – Berlín, a Praha - Mariánské Lázně – Kassel - Rotterdam. Následovala další města jako Norimberk, Lipsko, Dortmund a Essen, Amsterdam, Curych, Basilej, Mnichov, Ženeva a Marseille. Ale Československá letecká společnost je jiná kapitola. Tato společnost existovala do druhé světové války, kdy byla zrušena a její majetek zabaven německými okupačními úřady. Po druhé světové válce už společnost nebyla obnovena, mimo jiné i proto, že Škodovy závody byly zabaveny majitelům a znárodněny.  
Ale zpět ještě k ČSA. Krátce po ČLS i Československé státní aerolinie zahájily mezinárodní dopravu otevřením linky z Prahy do Záhřebu 1. června 1929 a tentýž rok se obě společnosti staly i členy světové federace IATA a až do druhé světové války se obě firmy snažily držet krok s technickým vývojem a za konkurencí nikterak nepokluhávat. Což reprezentovaly moderní stroje ve flotile obou dopravců jako byla u ČSA Savoia Marchetti SM-73, Airspeed AS-6 Envoy, Fokker/Avia F.IX, Fokker/Avia F.VIIb-3m, či Saro SR-19 Cloud (u ČLS. to byly Douglas DC-2/3, Fokker F.XVIII a Fokker/Avia F.VIIb-3m).  
Ale přišel 15. března 1939 a německá vojska obsadila všechna letiště a zabavila všechna letadla a Československé státní aerolinie (stejně jako Československá letecká společnost) zanikly. 
Po druhé světové válce byly obnoveny jen státní Československé aerolinie a kromě trofejních letounů jako byl Junkers Ju-52/3m se začalo létat i „Dakotami“ Douglas C-47 mezi Prahou, Brnem a Bratislavou. Ale v následujících letech, do roku 1948 se postupně kromě flotily obnovuje i provoz na vnitrostátních a mezinárodních linkách a to třeba i na destinacích do Káhiry a Ankary. Po roce 1948 dochází k politickým změnám a to i v oblasti techniky, protože se ČSA orientuje na sovětskou techniku (viz. Přišly první „Dvanáctky“ …před šedesáti čtyřmi roky). Po útlumu na počátku 50. let se letecká doprava opět rozvíjí, přicházejí letouny Bristol Britania a Iljušin Il-18 a od roku 1962 se létá do Havany a dalších vzdálenějších destinací. V roce 1969 je ve flotile ČSA i dálkový velkokapacitní Iljušin Il-62, který od roku 1970 létá do New Yorku a Montrealu.
V sedmdesátých létech je ve flotile i Tupolev Tu-134A, Jakovlev Jak-40 a Let L-410 Turbolet a destinace se rozšiřují například i o Abú Dhabí, Dubaj, Hanoj, Ho Či Minovo Město a podobně. Na konci osmdesátých let ještě přibyl třímotorový Tupolev Tu-154M.
K další změně technické orientace dochází po roce 1990 a už v roce 1991 přichází o flotily Airbus A310 a o rok později letouny ATR-72 (později ATR-42) a Boeing B737 (viz. Nová křídla pro ČSA a Dvě dekády s „Bulíky“, aneb „Byl jsem při tom“). Sovětská technika se postupně s ČSA loučí a po Il-62 končí s koncem devadesátých let i stroje Tu-134A a Tu-154M. 
V roce 2001 se ČSA stávají členem aliance SkyTeam a v roce 2005 přicházejí první letouny typu Airbus A319/320/321. Před koncem prvního desetiletí jednadvacátého století se ČSA zbavuje strojů A310 a ruší i dálkovou dopravu. A v roce 2013 končí i stroje Boeing B737. Naopak se ve flotile objevuje první Airbus A330 a obnovují se dálkové lety. Současně s tím se podílníkem v Českých aeroliniích stává letecká společnost Korean air. V dalších letech z flotily zmizely letouny Airbus A320 a zůstaly jen typy A319 a naopak došlo na objednávku nových letounů A320neo. V poslední době se ovšem objevila spekulace, že ČSA se postupně zbaví letounů Airbus a přejde na stroje Boeing 737, ale to se teprve uvidí. Po dalších pěti letech je však už majoritním vlastníkem Českých aerolinií společnost Travel Service, který odkoupil v roce 2017 čtyřiačtyřicet procent od společnosti Korean Air, dvacet procent od státního podniku Prisko a 34 procent už Travel Service před tím vlastnil. Travel Service má tak 97,74 procent Českých aerolinií a 2,26 procent patří České pojišťovně. Nově společnost Travel Service oznámila změnu struktury a zmenu názvu na Smartwings Group a České aerolinie jsou tak vedle letecké společnosti Smartwings v České republice druhým členem této skupiny (kromě poboček Travel Service v Polsku, Maďarsku, Španělsku a na Slovensku a v Německu)  
Je to v těchto dnech tedy devadesát pět let od vzniku a zahájení provozu Československých státních aerolinií, na které navazují současné České aerolinie….a snad to nejsou narozeniny poslední.
 
 
text, foto: (jjk), foto: Archiv autora (VEB VfV)
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama