Zajímavosti

15.03.2014 19:39

2. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Schované „Dakoty“

text: (jjk), foto: Michal Svoboda 2. Jestliže je úterý, musíme být  …. V Bolívii? Schované „Dakoty“

Titulek trochu (už podruhé) připomíná název amerického filmu „Jestliže je úterý, musíme být v Belgii“ (If It's Tuesday, This Must Be Belgium), která pojednává o tom, že cestovní kancelář pořádá zájezdy do devíti evropských zemí autobusem za osmnáct dní (tedy docela tryskem). A tato paralela mne napadla vzhledem k tomu, že na písmeno „B“ začíná jak současná belgická státní příslušnost autora fotografií z daleké Bolívie. Tedy tím autorem je Belgičan s typicky vlámským, či valonským jménem Michal Svoboda, sám mimo jiné i více než tři desítky let pilot, který se i s Cessnou C150 několikrát v posledních letech šplhal až do pětikilometrové výšky k vrcholkům bolivijských velehor. Původem Čech se nezapře ani v daleké cizině (vždyť pro každého Čecha ať je kdekoli platí to masarykovské „vzduch je naše moře“). Ale ony ty společnosti, které na svých velmi častých cestách do Bolívie v posledních patnácti letech stihl ve volné chvilce vyfotit (či si s nimi za kniplem zalétat) už bohužel neexistují, takže je to vlastně příležitost si je alespoň touto formou připomenout. Navíc když se v roce 2014 pracovní patnáctiletý cyklus cest do Bolívie pro Michala Svobodu uzavírá, protože celý kontrakt končí. A na letišti v Cochabambě se schovávají i nějaké ty obstarožní „Dakoty“ a tak nebylo od věci trochu popátrat po jejich historii.

V prvním díle jsme si něco řekli o zaniklé letecké společnosti Lloyd Aereo Boliviano viz. 1. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Ohlédnutí za Lloydem. Ale Michalu Svobodovi se kromě Lloyda i podařilo v drobné chvilce podařilo před nějakým časem ulovit i stranou odstavené letouny vskutku historické…
Tak třeba letoun Douglas C-117D je upravený Douglas C-47 Skytrain a už na první pohled je vidět, že „Dakota“ má větší a jinak tvarovanou svisnou ocasní plochu. Tento konkrétní letoun CP-2421 (výrobního čísla 12979) byl vyroben 12. dubna 1944 a původně byl postaven jako standardní model R4D-5 pro americké námořnictvo. A tedy původní Douglas R4D-8 sloužil u námořnictva do roku 1962, kdy došlo na konverzi do podoby Douglas C-117D a stroj se odebral do služby k americké námořní pěchotě (United States Marine Corps). Po ukončení své služby u „mariňáků“ byl letoun od roku 1976 uskladněn. Opět se, ale dostal do provozu, tentokrát civilního a to v listopadu 1983 u společnosti Hawkins & Powers Aviation Inc. jako N4505W. Tam se letoun dlouho neohřál a pokračoval do služeb Trans Dominican Airways jako HI-545CT. V Dominikánské republice stroj létal do roku 2001, kdy se opět přestěhoval zpět do Spojených států, kde pod značkou N545CT létal rok u společnosti Robinson Air Crane Inc. v DeLandu na Floridě. A nakonec od roku 2002 do roku 2010 (kdy společnost ukončila činnost) létal Douglas C-117D CP-2421 u LAC Lineas Aereas Canedo. Co se týče této posledně jmenované společnosti, tak to letecký nadšenec a kapitán Rolando Canedo se v roce 1979 rozhodl zrekonstruovat letoun DC-3, respektive C-47 (a posléze i Curtis C-46) a založil společnost provozující rekreační a vyhlídkové lety s těmito letouny LAC - Lineas Aereas Canedo. Rodinná firma bohužel však v době hospodářské krize musela přerušit v roce 2010 činnost a doposud provoz neobnovila.
V zákrytu za touto „Dakotou“ je rovněž letoun společnosti Lineas Aereas Canedo, ale je to typ Curtiss C-46D-10-CU registrační značky CP-973 (a výrobního čísla 22363). Bohužel se letoun nepodařilo lépe vyfotit, ale je to také stroj z roku 1944 původně sloužící u amerického vojenského letectva. A poukojení vojenské služby už obdržel v roce 1969 bolivijskou registraci CP-973 a postupně vystřídal společnosti Aerovias Las Minas, Transportes Aéreos Bolivar a opět předchozí společnost, až po službu u Lineas Aereas Canedo (po rekonstrukci).  
A další schovaný letoun za červeno-bílým hornoplošníkem Neiva 56C Paulistinha (CP-X2403) společnosti Aero Horizontes je opět Douglas C-47B-30-DK (výrobního čísla v 32988) CP-1419. Také tento letoun byl vyroben v roce 1944 pro americké vojenské letectvo a po svém vyřazení v šedesátých letech začal sloužit v civilních službách bolivijských přepravců. A už s dosavadní znčkou CP-1419 vystřídal postupně společnosti Aerolíneas La Paz, Transalfa, Compañía Boliviana de Aviación a u letecké školy v Cochabambě. Bohužel z tohoto letounu už toho do dnešních dom mnoho nezbylo.
To letoun Douglas C-47A-10-DK CP-607 (výrobního čísla 12570) měl větší štěstí, ačkoli to na fotografiích pořízených před několika lety tak nevypadá. Tento letoun se v únoru roku 1944 vydal do Evropy a účastnil se v barvách americké armády přímo vylodění v Normandii v rámci operace Overlord (nosil číslo 42-92736 USAF). Po konci války se hned v polovině května 1945 vrátil letoun do Spojených států Amerických, kde létal pro předchůdce Světové banky (International Bank for Reconstruction and Development – IBRD) a posléze pro Pan American-Grace Airways (PAA – Panagra) se značkou NC19364. Tato společnost uzavřela po druhé světové válce spolupráci s bolivijskou společností Lloyd Aereo Boliviano, o které jsme hovořili minule a tak se tento letoun dostal vlastně i do služeb LAB Airlines. Letoun po té, co získal bolivijskou registraci (nejprve CB-34 a posléze CP-534) měl několik karambolů a tak v roce 1954 společnost stroj přeregistrovala na CP-607. Jako uživatelé se postupně objevují kromě LAB Airlines i třeba North Central Airlines,
Cooperativa Aérea de Transportes – CADET, státní těžařská společnost YPFB a TAT - Transportes Aéreos Tadeo, nebo v pestrých barvách letecké školy v Cochabamba, které letoun obdržel v poslední době. Jestli ovšem opravdu letoun s parašutistou na svislé ocasní ploše létá, není nikde možné spolehlivě dohledat. Ale na druhou stranu, proč by někdo letoun opatřoval novým nátěrem.   
…ale ještě na letišti v Cochabambě ještě nějaké ty kousky zbyly, takže se sem ještě vrátíme…a ještě samozřejmě je i nutné připomenout několik vět o autorovi fotografií. Tak tedy prof. Michal Svoboda, DrSc. Není jistě rodilý Belgičan, ale Čech křtěný Vltavou, ale okolnosti minulého režimu jeho kroky vedly do Belgického království kde vystudoval (dle dnes u nás používané terminologie je Ph.D., ale v Belgii se užívá, stejně jako dříve u nás DrSc.) a naučil se létat (už 34 let má průkaz JAR-PPL). Jeho civilním oborem je však chemie a je profesorem Laboratoire de Chimie Biologique Faculté de Médecine Université Libre de Bruxelles v Bruselu a do Bolivie jezdil patnáct let v rámci universitní kooperace mezi belgickou CUD (Commission Universitaire au Développement) a universitou v Cochabambě (UMSS - Universidad Mayor de San Simon). Bylo to vlastně na tři pětiletky. V prvních deseti letech se jeho práce v Bolívii týkala laboratoří molekulární biologie programu Master organizovaném Commission Universitaire au Développement. A v poslední pětiletce tam působil jako akademický koordinátor všech 16 programu CUD (dvanácti výzkumných a čtyř programů Masters). Celý cyklus končí v březnu roku 2014.
text: (jjk), foto: Michal Svoboda
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]  

 

 
Douglas C-47A-10-DK CP-607 Douglas C-47A-10-DK CP-607
Douglas C-47A-10-DK CP-607
Douglas C-117D  CP-2421 Douglas C-117D CP-2421
Douglas C-117D CP-2421
a za Dakotou skrytý Curtiss C-46D-10-CU CP-973
Douglas C-47A-10-DK CP-607 Douglas C-47A-10-DK CP-607
Douglas C-47A-10-DK CP-607
Douglas C-117D  CP-2421 Douglas C-117D CP-2421
Douglas C-117D CP-2421
a za Dakotou skrytý Curtiss C-46D-10-CU CP-973
Douglas C-47A-10-DK CP-607 Douglas C-47A-10-DK CP-607
Douglas C-47A-10-DK CP-607
Douglas C-117D  CP-2421 Douglas C-117D CP-2421
Douglas C-117D CP-2421
a za Dakotou skrytý Curtiss C-46D-10-CU CP-973
Douglas C-47A-10-DK CP-607 Douglas C-47A-10-DK CP-607
Douglas C-47A-10-DK CP-607
za křídlem schovaný C-47B-30-DK CP-1419 za křídlem schovaný C-47B-30-DK CP-1419
za křídlem schovaný C-47B-30-DK CP-1419
Michal Svoboda a C150 v Bolívii Michal Svoboda a C150 v Bolívii
Michal Svoboda a C150 v Bolívii

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama