Zajímavosti RSS

18.01.2014

Jak se ztratily dva listy…

text: (jjk), foto scan: Ročenka L+K *73 Jak se ztratily dva listy…
Možná si ještě někdo vzpomene (když zašátrá v paměti), kdysi časopis Letectví + kosmonautika vycházel i ve speciálních "kapesních" vydáních, které se jmenovaly například „Výběr“, „Příloha“, nebo „Ročenka“. Ale jednou se cosi nečekaně zadrhlo a Ročenka L+K *73 málem nevyšla, protože se dozorovým orgánům podařilo zjistit, že obsahem mají být i fotografie svou sovětských letounů (přesněji severokorejského MiGu-15 a Iráckého MiGu-21) v "nepřátelských" barvách. Byla dvě řešení, buď celá ročenka (cca více než 60 tisíc výtisků) musí být skartována, nebo se pokusit dvoulist vyříznout. Nakonec padlo rozhodnutí dvoulist vypreparovat a tak několik dní a nocí několik redaktorů a narychlo sehnaných "brigádníků" vyřezávalo stránky z už svázaného každého výtisku. To se nakonec podařilo a tak Ročenka L+K *73 nakonec vyšla, ale chybí v ní čtyři stránky. Tento dvoulist se však podařilo před cenzory uchránit alespoň v několika kusech.
>
 
12.01.2014

Už i Praha má svého Suchoje

text,foto: (jjk) Už i Praha má svého Suchoje
Nový ruský dopravní stroj sice už před nějakým časem navštívil ostravskou lakovnu, ale na pravidelných linkách do Prahy do nedávna tento letoun chyběl. Od prosince roku 2013 však už i tuzemské hlavní město pravidelně potkává Suchoj Superjet SSJ 100-95B díky moskevské letecké společnosti Moskovia Airlines/Московия авиакомпания. Je to po dlouhé době něco nového, co ruské letecké závody vyprodukovaly, ačkoli mnohé součásti letounu nemají v Rusku svůj původ a letoun je vlastně mezinárodní spoluprací. Vzhledem k roční době se poněkud „veselejší“ obrázky podařilo pořídit až v lednu, kdy je proti předpokladům povětří připomínající spíš jaro, než třeskutou mlhavou zimu.
>
 
12.01.2014

Oklamané oko stroje

text (jjk),foto: P.S. Oklamané oko stroje
Asi mnohý někdy viděl stroboskopický efekt, kdy je oko oklamáno. Rychle se točící kolo jakoby se točili v protisměru zdálo by se, ale to je vcelku známý jev. Ale je tu vlastně ještě podobná taková kuriozita. A jakémsi tom masovém médiu už nedávno něco podobného k vidění bylo, ale lepší je mít přímo originál a znát i autora optického klamu. Vypadá to, jakoby se vrtule rozpadala, ale je to vlastně kombinace několika faktorů. V tomto případě se podařilo „rozpadající“ se vrtuli zachytit Petru Sedláčkovi kdesi nad Magdeburkem na letounu ATR72 na lince Praha – Hamburk. V určité chvíli, za určitých otáček se zjevil tento zajímavá efekt, který vyvolává dojem, že se vrtule ohýbá, láme a její kusy kamsi mizí.  
>
 
11.01.2014

Chvilka se zlatým lotosovým květem

text,foto: (jjk) Chvilka se zlatým lotosovým květem
V dávnějších dobách (mnozí si to, ale ještě pamatují) existovalo pravidelné spojení mezi Prahou a vietnamským hlavním městem Hanojí čtyřmotorovými letouny Iljušin Il-62. To už je více něž dvě desítky let minulostí. Ještě po roce 1990 se nějaký ten charterový let z Prahy do Vietnamu uskutečnil, ale i to už je minulost. V posledních letech se sice čas od času hovoří o obnovení letů mezi Českou republikou a Vietnamem, ale ačkoli se objevilo mnoho příslibů, k zahájení pravidelné linky dosud nedošlo. Možná o krůček blíž můžeme být díky tomu, že České aerolinie a Vietnam Airlines jsou společně členy mezinárodní aliance letecký společností SkyTeam, ale jinak se musíme spokojit jen s občasným charterovým příletem modrého letounu Boeing B777-200ER se zlatým lotosovým květem na svislé ocasní ploše, jako tomu bylo i v uplynulém týdnu.
>
 
05.01.2014

Hemžení mezi Bílou Horou a Dobrovízí

text,foto: (jjk) Hemžení mezi Bílou Horou a Dobrovízí
Ačkoli je pražské ruzyňské letiště doslova co by kamenem dohodil, kromě nějakých těch zajímavostí jsem se mu v minulém roce příliš nevěnoval, ačkoli za sebou má vpravdě významný rok. Na půl roku byla uzavřena hlavní vzletová a přistávací dráha RWY 06/24, která procházela druhou, tedy závěrečnou etapou generální rekonstrukce. To také umožňovalo sledovat přistávající a startující letadla opravdu ze všech čtyřech stran, protože obvykle se provoz na dráhu RWY 13/30 přesunuje jen při pravidelné údržbě. Tentokrát tak bylo možné lovit přistávající letadla doslova ze všech stran a na dráze RWY 13/30 ne jen nahodile, jak je to obvyklé.
>
 
05.01.2014

Dvojitý trochu nenápadný exitus

text,foto: (jjk) Dvojitý trochu nenápadný exitus
Na konci roku 2013 jsem se zmiňoval o ukončení činnosti německé regionální letecké společnosti Augsburg Airways z rodiny Team Lufthansa, respektive Lufthansa Regional (viz. Aušpurk odešel navždy). Tento dopravce však Prahu navštěvoval pravidelně, protože doplňoval služby Lufthansy v jejíž barvách ostatně také létal. Na konci loňského roku, ale oblohu opustily ještě dvě letecké společnosti, které se čas od času v našem hlavním městě (ale i na ostatních letištích) objevovaly. Potichu a tak trochu nenápadně se ze dne na den vypařily dvě letecké společnosti. Jedna od sousedů ze Slovenska a druhá z Albánie. Dne 20. listopadu 2013 zasatavila činnost slovenská letecká společnost Danube Wings a jen pět dní po ní i albánský dopravce Belle Air.  
>
 
04.01.2014

Vánoční dárek z Běloruska

text,foto: (jjk) Vánoční dárek z Běloruska
V prvních lednových dnech vrcholí oslava pravoslavných vánoc a pro nostalgiky milý dárek nadělil běloruský národní dopravce Belavia - Belarusian Airlines (Рэспубліканскае унітарнае прадпрыемства «Нацыянальная авіякампанія «Белавія») v podobě jednoho z posledních tří letounů Tupolev Tu-154M ve své flotile. Mimořádně se na pravidelnou linku mezi Minskem a Prahou dostal letoun Tu-154M jako náhrada za Boeing B737-300/500, který létá obvykleji, ale v tomto případě právě dlí na pravidelné plánované revizi. Vzhledem k tomu, že v roce 2013 definitivně skončila výroba těchto letounů (která započala v roce 1968) a až na zcela nové letouny, se těch starších postupně letecké společnosti zbavují, je jejich návštěva v Praze, čím dál větší vzácností.
>
 
02.01.2014

Hračky na Žižkově ještě tři dny

text, foto: VLa Hračky na Žižkově ještě tři dny
Tak nám již začal rok 2014, nejen bujarými oslavami ve velkoměstech o silvestra, na nový rok pěknou podívanou na letošní ač bez hudby, ale krásný ohňostroj odpálený od paty bývalého Stalinova pomníku na Letné. Několik zajímavých výstav započatých v roce minulém, lze shlédnout i teď na začátku Ledna. Pod slavným kopcem Vítkov se nachází Vojenský historický ústav a armádní muzeum. Až do neděle 5. ledna 2014 je k vidění výstava hraček s vojenskou tematikou.
>
 
27.12.2013

Ještě tam cosi zbylo…

text,foto: (jjk) Ještě tam cosi zbylo…
Není vlastně o čem psát, ale ještě tak na konci roku (kvůli čistému stolu takzvaně) tam zbyly kdesi zapomenuté  fotografie dvou práškařských ploch, které ač udržované se téměř nepoužívají, proto ani na nich nebylo vlastně koho potkat (to jen při troše toho štěstí). Je to jen takové poslední nakouknutí. Jednou z těch polních letišť pro „Čmeláky“ je asfaltová plocha Přešťovice u Strakonic a druhá je travnatá plocha Sobčice u Hořic. Bohužel neměl jsem štěstí ani na modeláře natož nějakého toho práškaře…
>
 
22.12.2013

Zimní cesta do Asie 4. – Thajsko a Bangkok

text: (jjk), foto: M.H. Zimní cesta do Asie 4. – Thajsko a Bangkok
Tak a tedy podruhé se podíváme do Thajska. Po dvou návštěvách v Kambodži (viz. Zimní cesta do Asie 1. – Kambodža a Siem Reap a Zimní cesta do Asie 2. – Kambodža a Phnom Penh) a Chiang Mai (viz. Zimní cesta do Asie 3. – Thajsko a Chiang Mai) to ještě bude letiště Suvarnabhumi Airport v Bankoku. A vlastně i Bankok samotný, protože, jak bylo zmíněno při všech návštěvách, starty a přistání na jednotlivých letištích jak v Kambodži, tak i v Thajsku se odehrávaly buď v noci, nebo v časných ranních hodinách a nebylo tedy moc možné něco smysluplného vyfotit. Ale v sychravém středoevropském počasí to tak jako tak je tak trochu letnější povětří než v našich tuzemských podmínkách. Ale neodvratně blížící se vánoce bylo možné potkat i v buddhistickém Thajsku. Bankok se hemžil ryze evropskou vánoční výzdobou, což v této zemi působí poněkud bizardně. Ale tak si alespoň něco můžeme říci o tomto letišti a společnosti Nok Air, jejíž Boeing tu akorát za časného rána parkoval, a kterou jsem minule opomenul.   
>
 
22.12.2013

Zimní cesta do Asie 3. – Thajsko a Chiang Mai

text: (jjk), foto: M.H. Zimní cesta do Asie 3. – Thajsko a Chiang Mai
Po dvou návštěvách v Kambodži (viz. Zimní cesta do Asie 1. – Kambodža a Siem Reap a Zimní cesta do Asie 2. – Kambodža a Phnom Penh) se ještě na skok podíváme do Thajska. Opět tedy z plochy dvou letišť a to Chiang Mai International Airport a letiště Suvarnabhumi Airport v Bankoku toho až zase tak vidět není. To už díky, v předešlých dílech zmíněným, noční, či brzce ranním přeletům. Tak v Chang Mai je možné (navíc v nevlídném počasí) zahlédnout letoun atraktivně zbarvené letecké společnosti Nok Air a Bangkok Airways. Ve městě samotném se, ale podařilo zastihnout pohyblivý svátek světel Loi Kratchong, takže kromě, převážně interiéru, letiště je možné spatřit rozzářené noční město všelijakými lampiony, světélky a celou tu každoroční veselici.   
>
 
21.12.2013

Zimní cesta do Asie 2. – Kambodža a Phnom Penh

text: (jjk), foto: M.H. Zimní cesta do Asie 2. – Kambodža a Phnom Penh
Podruhé se podíváme jedním okem do Asie a do Kambodže (viz. Zimní cesta do Asie 1. – Kambodža a Siem Reap) a po Siem Reapu to tentokrát bude hlavní město tohoto království Phnom Penh. Bohužel vzhledem k nočním přeletům ze Siem Reapu do Phnom Penhu a posléze do Thajska toho z plochy Letiště Phnom Penh International Airport moc vidět není. Je tu tedy jen něco z interiéru, malý průhled na plochu, kde vystrkoval čumák letounu Airbus A330-202 A7-ACD Qatar Airways. Nicméně není od věci si něco málo o tomto letišti říci. Ale o to víc se lze pokochat kambodžským jídelníčkem v podobě hmyzí a pavoučí havěti a také se podívat do nechvalně proslulého tábora S-21, což byl ve své době koncentrační tábor přestavěný ze školního areálu.
>
 
21.12.2013

Zimní cesta do Asie 1. – Kambodža a Siem Reap

text: (jjk), foto: M.H. Zimní cesta do Asie 1. – Kambodža a Siem Reap
Tak jako v letech minulých se v pochmurném zimním čase vypravíme na malý skok do Asie, kde je o poznání přívětivěji (co se tepla týče) než v našich zeměpisných šířkách a délkách. V minulých letech to byla Indonésie, Filipíny, Indie a Singapur. V roce letošním vedla cesta s předzimním sychravým počasím do poněkud tajemnější Kambodže a poměrně tradičního Thajska. Nejprve to bylo mezinárodní letiště uprostřed Kambodžského království Siem Reap International Airport nedaleko chrámového posvátného místa Angkor Wat. Sice toho není k vidění až úplně tolik, ale kromě letounu Thai AirAsia to bylo i stání jednoho ze tří letounů Airbus A320-200 sloužících kambodžské společnosti Sky Wings Asia Airlines, která u nás už tak známá určitě není.
>
 
15.12.2013

A hleďme ještě něco zbylo z Nového Města….

text, foto: (jjk) A hleďme ještě něco zbylo z Nového Města….
Do Nového Města nad Metují vedla cesta naposledy v roce 2009 na Mistrovství světa v motorovém paraglidingu viz. Chrousti letí nad Metují a ženci vjeli do polí… a Chrousti 3x zlatí nad Metují a ženci sklidili osm medailí a to hned dvakrát. Od té doby to tak nějak nevyšlo a tak jsem letiště Nové Město nad Metují poněkud opomíjel. Stavil jsem se tu tedy jen na chvilku cestou z Vysokovského kopce techniky v Náchodě, ale moc nic tu k vidění nebylo. To že těch několik málo obrázků zůstalo poněkud opominuto a zapadlo kamsi „za skříň“ bylo i zapříčiněno tím, že redakci jaksi postihly ve druhé polovině srpna technické potíže s elektrickým proudem a tak bylo potřeba dohánět resty aktuálních událostí a Nové Město zůstalo kdesi zašantročeno.
>
 
15.12.2013

A ještě nám tu něco zbylo z Chocně….

text,foto: (jjk) A ještě nám tu něco zbylo z Chocně….
…, ale jen takové „Choceňské bez nebe“. Třikrát se v posledních pěti letech podařilo časově zvládnout i navštívení druhy továrního letiště Choceň - Dvořisko. Bylo to na sletu, či leteckém dnu „Choceňské nebe“ (viz. rok 2009 Mokré nebe na Chocní a rok 2010 Horké nebe nad Chocní a lechtivé křidélko... a rok 2012 Zeillernský šíp v šestém nebi). Ale v roce 2013 to nějak nevyšlo, už jen proto, že se nějak „Choceňské nebe“ neslétlo. A ani při krátké návštěvě cestou kolem se tu ani noha, natož letadlo nevyskytovalo (jen kolem letěl vrtulník) a tak jsem na choceňském letišti kromě stávajících budov neviděl v srpnu vůbec nic (pro ty, kteří se sem dostanou jen na slet je pohled na zcela prázdné letiště trochu divný…).
>
 

Kalendář akcí Celkový přehled

3. - 5. dubna 2020

Akce Záložka Vyškov

Vyškov
Přebalování padáku, seminář a školení o bezpečnosti létání s možností vyzkoušet odhoz záložního padáku na trenažéru, Letiště Vyškov, (antjan@email.cz), www.laacr.cz
 
detail akce
PGL
 
4. - 5. dubna 2020

Modelářský víkend

Mladá Boleslav - Bezděčín
Modelářský víkend pro mladé modeláře (cena 500,- Kč na osobu/víkend, v ceně je zahrnut materiál ke stavbě a po oba dva dny oběd a svačina), kteří si pod odborným dohledem postaví a odnesou domů funkční a létající model větroně, Letecké muzeum Metoděje Vlacha, Letiště Mladá Boleslav – Bezděčín, www.letecke-muzeum-metodeje-vlacha.cz
 
detail akce
společenská akce
 
4. - 5. dubna 2020

Víkend s Peřinou

Mokrůvky
Tradiční vzpomínkový víkend na morkůvského rodáka, pilota 2. světové války ve Francii a Velké Británii, generála Františka Peřinu s bohatým doprovodným programem, Mokrůvky, www.morkuvky.cz
 
detail akce
společenská akce
 
10. - 12. dubna 2020

Raná Cup – XC Česká liga PGL 2020

Raná u Loun – svah
1.kolo XC České ligy paraglidingu 2020 – 5.ročník Raná Cup, Letiště Raná u Loun – svah, www.rana-paragliding.cz, www.ranskahora.cz, www.svazpg.cz, www.pgweb.cz, www.xcontest.org
 
detail akce
soutěž - PGL
 
10. - 11. dubna 2020

Velikonoční pohár

Benešov - Bystřice/Nesvačily
Soutěž v letecké akrobacii kluzáků třídy Basic, Sportsman, Letiště Benešov - Bystřice/Nesvačily, www.gac-ramert.eu, www.aecr.cz
 
detail akce
soutěž - akrobacie
 
 

Doporučujeme

Spolupracujeme

Facebook

Reklama

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama