Zajímavosti RSS

02.03.2014

Strohschneider ve šlépějích Nadara

text:(jjk), foto: Archiv města Ústí nad Labem Strohschneider ve šlépějích Nadara
Povídali jsme si o významném pilotovi z první světové války a ústeckém rodáku Ernstu Strohschneiderovi (*6. září 1886 v Ústí nad Labem - †21. března 1918 severní Itálie), který dosáhl během války jako nadporučík císařského rakouského letectva patnácti sestřelů (viz. Vzpomínka na letecké eso Ernsta Strohschneidera). Kromě toho i rád fotografoval, ale kromě žánrových obrázků se také specializoval na funkci leteckého pozorovatele a fotografoval italská města a pozice italské armády. Zmínil jsem se také o tom, že se Ernst Strohschneider po svém válečném zranění v roce 1915 uprchl z ruského zajetí, nastoupil k letectvu a ve Vídeňském Novém Městě (Wiener-Neustadtu) absolvoval výcvik jako pozorovatel a v roce 1916 odešel na „Italskou frontu“. V Itálii se také kromě to, že sestřelil potvrzeně patnáct nepřátelských letadel, proslavil jako letecký fotograf a fotil pozice italské armády, někdy i válečné výjevy a města a opevnění. Ve vysokohorských podmínkách a v té době je až překvapující jak kvalitní snímky se mu leckdy povedly.
>
 
01.03.2014

Vzpomínka na letecké eso Ernsta Strohschneidera

text:(jjk), foto: Archiv města Ústí nad Labem Vzpomínka na letecké eso Ernsta Strohschneidera
V březnu roku 2014 uplyne devadesát šest let od tragického skonu jednoho z významných vojenských pilotů první světové války, který se narodil v Ústí nad Labem. Tím pilotem a zároveň fotografem a leteckým esem první války byl Ernst Strohschneider. Do letecké historie jsme se už před časem do Ústí nad Labem vypravili (viz. Fatální chyba starosty Rehna…, Ještě jednou do Ústí nad Labem a i za Margou von Etzdorf) a říkali jsme si něco o dění v průkopnických dobách letectví v této oblasti. Tentokrát si, ale představíme člověka, který se sice zde narodil, ale proslavil se nejen svými patnácti sestřely na tzv. Italské frontě, kde také v posledním roce první světové války zahynul.
>
 
23.02.2014

Pošťácký spaghetti western od Buda Spencera

text,foto: (jjk) Pošťácký spaghetti western od Buda Spencera
Mnozí nejspíš znají celou řadu pseudowesternů v hlavních rolích s nesourodou dvojicí herců; jednoho velkého hřmotného s plnovousem a druhého poněkud subtilnějšího. Velkým hřmotným byl Bud Spencer a ten drobnější  Terrence Hill. Už určitě mnohem méně lidí ví, že letos pětaosmdesátiletý Ital Bud Spencer (* 31. října 1929 narozený jako narozený jako Carlo Pedersoli) je původně plavec a hráč vodního póla (a účastník i dvou olympiád v letech 1952 a 1956). A patrně už téměř nikdo netuší, že Bud Spencer je nejen vášnivý pilot, ale i zakladatel jedné italské letecké společnosti, která ač vznikla v roce 1981, fakticky svou činnost zahájila před třiceti lety v roce 1984. Ačkoli Bud Spencer už není majitelem této společnosti a užívá si důchodu, jím založená letecká společnost Mistral Air existuje dodnes a čas od času zavítá i do České republiky, jak se ostatně stalo i těsně před západem slunce v neděli 23. února 2014.
>
 
22.02.2014

Letecké nádraží pro opeřené letectvo

text, foto: (jjk), foto: Archiv ZOO Praha Letecké nádraží pro opeřené letectvo
Kdo může být hrdý na to, že jeho letiště zdobí budovy od jednoho z nejvýznamnějších architektů dvacátého století. Dnes se tím mohou chlubit příslušníci opeřeného letectva v pražské Tróji. A asi by se architekt Josef Gočár ani ve snu nenadál, že dřevěné domečky v tzv. rondokubismu v „národním slohu“ určené pro historicky první civilní letiště v Praze – Kbelích budou mít v jednadvacátém století zcela nový život. A to přitom nechybělo málo a Gočárovo dílo skončilo navždy v zapomnění. Sice z původní sestavy pěti objektů, Úřední budovy s pobočkou československého celního úřadu, hostince, domku pro sluhu, garáže a skladiště pohonných hmot zůstaly jen dva (hostinec a domek pro obsluhu), ale dnes v pražské Zoologické zahradě v Praze – Tróji doslova svítí do okolí v původní Gočárově podobě. Takže opeřené letectvo má vlastně svůj vlastní „terminál“ od jednoho z nejvýznamnějších českých architektů dvacátého století.
>
 
16.02.2014

Starý, mrtvý a nový Němec – tři v jednom

text,foto: (jjk) Starý, mrtvý a nový Němec – tři v jednom
Titulek je poněkud zavádějící, ale nejde ve své podstatě o nic dramatického, jde, jak jinak, o létání. Před nějakým časem jsme se rozloučili s několika regionálními německými leteckými dopravci (viz. Aušpurk odešel navždy) z nichž poslední byl Augsburg Airways (a před ním i Cirrus Airlines a Contact Air). Nedá se tím, ale říci, že by tím pohyb na regionálním trhu německých aerolinií utichl, ale možná tomu může být naopak. To ostatně ukáže budoucnost, jak budou dva nové pokusy úspěšné. Pohřbili jsme na konci loňského roku (a v roce 2012) několik německých společností, ale nově se rodí úplně dvě nové firmy, které spojuje typ letounu, kterým své aktivity budou provádět. Novými „Němci“ jsou společnosti Rostock Airways a Rhein-Neckar Air a létají a budou létat poněkud staršími letouny Dornier Do-328 (ostatně výrobce těchto letounů už ani neexistuje).
>
 
15.02.2014

Kulaté narozeniny „DRCíka“ a jeho druhu

text, foto: (jjk), L+K 18/73, 1/74 Kulaté narozeniny „DRCíka“ a jeho druhu
V roce 2014 už uplynuly čtyři dekády od okamžiku, kdy se v leteckém rejstříku objevil vlastně poslední derivát slavného rodu Zlin Z-26 Trener. Ačkoli byl tento letoun představen už na patnáctém strojírenském veletrhu na brněnském výstavišti, který se konal v roce 1973, čtenáři časopisu Letectví a kosmonautika si o něco víc o tomto letounu mohli přečíst v prvním čísle roku 1974. A dnes lze jeden z původních prototypů letounu Zlin Z-726K OK-078 (který je vidět i na snímku v L+K 1/74), který se dostal do leteckého rejstříku 13. srpna roku 1974 pod značkou OK-DRC potkávat stále na obloze (ač jediného svého druhu). Je to také bohužel jediný letoun této verze, který dodnes u nás létá (na Slovensku je OM-RMS prý stále mimo provoz). Dlouhá léta ho mohli sledovat návštěvníci (dnes již zlikvidovaného) letiště Holešov, u jehož aeroklubu Z-726K OK-DRC (oficiálně je majitelem a provozovatelem občanské sdružení Technické sporty Východní Morava) létal. Aeroklub Holešov přechodně, i s tímto letounem, sídlí na letišti v Kyjově, ale to nic nemění na tom, že Zlin Z-726K vlastně v tomto roce slaví čtyřicáté narozeniny (ač byl představen v Brně o chvíli dřív).
>
 
09.02.2014

Jmenovec z Mali by záviděl, aneb druhý Jumbo má narozeniny

text, foto: (jjk), foto: JiK, P.S., VLa (archiv) Jmenovec z Mali by záviděl, aneb druhý Jumbo má narozeniny
Slovo „jumbo“ se už více než sto let používá obecně pro něco co je velké, ohromné, nadprůměrně rozměrné. Původcem synonyma „jumbo“ pro objemné věci je stejnojmenný slon Jumbo, který se narodil v roce 1961 v africkém Mali (tehdy to byl Francouzský Súdán), ale krátce na to se odstěhoval do Paříže. V tamější zoologické zahradě žil do roku 1865, kdy se odstěhoval do Londýna a v roce 1882 začal pracovat v cirkusu Phinease Taylora Barnuma. Bohužel zahynul tragicky v pouhých dvaceti čtyřech letech v kanadském městě St.Thomas po srážce s lokomotivou. Ale pro svou výšku čtyř metrů a váhu téměř šesti tun slovo „jumbo“ zdomácnělo jako synonymum pro něco velkého. A tak ani možná nebylo divu, že když se přesně před 45 lety 9. února 1969 vznesl k nebi první prototyp velkokapacitního dopravního letounu Boeing B747-100, začalo se mu familiérně říkat „Jumbo Jet“. Boeing B747 všech možných verzí se vyrábí dodnes a doposud spatřilo světlo světa tisíc pět set kusů tohoto letounu, který si našel cestu k leteckým společnostem v devadesáti zemích světa. Původní slon Jumbo by záviděl jak jeho jmenovec toto jméno proslavil.     
>
 
08.02.2014

Letcem roku 2014 je čáp bílý a čáp černý

text,foto: (jjk) Letcem roku 2014 je čáp bílý a čáp černý
Nebýt opeřených letců ani lidé by se nikdy nenaučili létat. Jsou to tedy letečtí kolegové, od kterých je stále možné čerpat inspiraci. A ačkoli mezi lidskými létavci si na vyhlášení svých nejlepších pilotů ještě nějaký čas počkají, opeření piloti už pro letošní rok 2014 svého favorita mají. Česká společnost ornitologická totiž vyhlásila ptákem roku 2014 oba druhy čápů a to jak čápa černého, tak čápa bílého. Svatého Řehoře, kdy čáp letí přes moře a žába hubu otevře bude až 12. března, ale už od začátku února můžeme vyhlížet, kdy tito poslové jara poprvé přistanou na nějakém tom tuzemském poli nebo louce.
>
 
02.02.2014

4.Mezi vlašťovkou a hadem, malé polské retro a Foka 5 a Cobra

text,foto: (jjk) 4.Mezi vlašťovkou a hadem, malé polské retro a Foka 5 a Cobra
Před rokem, v lednu 2013 se poprvé v českém rejstříku a českých barvách objevil polský kluzák SZD-32 Foka 5 OK-1227. Asi leckoho napadlo, že když byl před časem direktivně odstaven větroň L-13 Blaník, že by se u nás mohly jako náhrada objevit nějaké ty polské kluzáky, jako třeba je Pirat, Foka, nebo Cobra, ale potíž je, že tyto typy jsou jen jednomístné a tak se na výcvik ve dvou spíš hodí německé obstarožní kluzáky Schleicher řady „Ka“. Možná si i někdo uvědomil, že polských (dnes už historických) kluzáků u nás moc nelétá, pokud dostal do ruky první letošní číslo Aero Hobby, kde jsou krátké monografie letounů se značnou SZD tedy z továrny Szybowcowy Zakład Doświadczalny v českých barvách. Ale přece jenom se něco na našem nebi (či nějaké louce) zjeví a ať už to je sporadický výskyt „vlašťovky“ SZD-8 Jaskółka (viz. 1.Mezi vlašťovkou a hadem, malé polské retro a Jaskółka), nebo už hojnější je SZD-30 Pirat (viz. 2.Mezi vlašťovkou a hadem, malé polské retro a Pirat) a nebo i „stíhačka“ SZD-24 Foka 4 (viz. 3.Mezi vlašťovkou a hadem, malé polské retro a Foka 4), nebo její mladší sourozenci SZD-32 Foka 5, či SZD-36 Cobra.
>
 
02.02.2014

3.Mezi vlašťovkou a hadem, malé polské retro a Foka 4

text,foto: (jjk) 3.Mezi vlašťovkou a hadem, malé polské retro a Foka 4
Od roku 2013 je poprvé v českých barvách polský kluzák SZD-32 Foka 5 OK-1227. A možná si leckdo (i při čtení monografií polských kluzáků v České republice na stránkách Aero Hobby) uvědomil, že těchto polských „retro“ kluzáků u nás nikdy moc nelétalo (ani za jejich mladých let) dříve a ani jich moc nelétá dnes, když už vlastně patří mezi historiky. Sice možná někdo mohl čekat, že po nuceném vyřazení jedné celé generace větroňů L-13 Blaník, náhrada přiletí z Polska v podobě třeba nějakého Pirata, Foky, nebo Cobry. To se, ale nestalo a na našich letištích se rozmnožily různé typy německých „Káček“ od Schleichera. Ale i tak je čas od času nějakých ten kluzák z padesátých a šedesátých let z továrny Szybowcowy Zakład Doświadczalny (SZD) k vidění i na našich letištích. Sice sporadicky s českou, nebo německou a polskou imatrikulací. Z produkce slavné továrny SZD se u nás tak třeba objevila „vlašťovka“ SZD-8 Jaskółka (viz. 1.Mezi vlašťovkou a hadem, malé polské retro a Jaskółka), nebo u našich severních sousedů oblíbený a rozšířený SZD-30 Pirat (viz. 2.Mezi vlašťovkou a hadem, malé polské retro a Pirat) a občas se u nás zjeví i „delfínek“ SZD-24 Foka 4, nebo mladší sourozenci SZD-32 Foka 5, či SZD-36 Cobra.
>
 
01.02.2014

2.Mezi vlašťovkou a hadem, malé polské retro a Pirat

text,foto: (jjk) 2.Mezi vlašťovkou a hadem, malé polské retro a Pirat
V minulém roce se poprvé v českých barvách objevil polský kluzák (trochu jako stíhačka vypadající)  SZD-32 Foka 5 OK-1227. A kdo měl v ruce letošní prvního čísla Aero Hobby, kde se profily několika polských kluzáků u nás létajících objevily, možná si také uvědomil, že těchto „retro“ kluzáků (a jeho sourozenců) původem z Polska se u nás moc nevyskytuje. Dalo by se sice čekat, že po nuceném „odstavení“ jedné celé generace Blaníků, se u nás objeví nějaký polský letoun, jako třeba jako Foka, nebo Cobra). Ale nestalo se tak a letiště jsou zaplavena různými verzemi německých „Káček“ od Schleichera. Občas, ale nějaký ten kluzák z padesátých a šedesátých let z továrny Szybowcowy Zakład Doświadczalny (SZD) ke spatření je a je už lhostejno, zda s českou, německou, nebo polskou imatrikulací. Z druhdy slavné továrny SZD tu tak třeba nahodile prolétla „vlašťovka“ SZD-8 Jaskółka (viz. 1.Mezi vlašťovkou a hadem, malé polské retro a Jaskółka), ale „pirátů“ SZD-30 Pirat je k vidění přece jenom o něco více.
>
 
01.02.2014

1.Mezi vlašťovkou a hadem, malé polské retro a Jaskółka

text,foto: (jjk) 1.Mezi vlašťovkou a hadem, malé polské retro a Jaskółka
Možná si někdo v loňském roce všiml, že se poprvé v českých barvách objevil polský kluzák (trochu jako stíhačka vypadající)  SZD-32 Foka 5 OK-1227. A možná si také někdo uvědomil (i třeba při listování letošního prvního čísla Aero Hobby), že těchto „retro“ kluzáků (a jeho sourozenců) původem z Polska se u nás moc nevyskytuje. Ačkoli se možná dalo čekat, že po nuceném „odstavení“ jedné celé generace Blaníků, se u nás objeví nějaký ten „Polák“ (jako Foka, nebo Cobra), nestalo se tak a letiště v tuzemsku zaplavily převážně různé verze německých „Káček“ od Schleichera. Tu a tam, ale nějaký ten polský kluzák z padesátých a šedesátých let z továrny Szybowcowy Zakład Doświadczalny (SZD), ale ke spatření na našich letištích je. Ať už s polskými, či německými registracemi a je výjimečně s českými.  A tak se tu čas od času zjeví i kupříkladu jeden z prvních produktů se značkou SZD a to SZD-8 Jaskółka (Vlaštovka).
>
 
26.01.2014

Mléčná polévka s tureckými písmenky (a bez nosu)

text,foto: (jjk) Mléčná polévka s tureckými písmenky (a bez nosu)
Sladké mléko přivedeme k varu, pak je osolíme, načež do něho míchajíce zavaříme jemné nudle, kapání, nebo strouhání … píše Marie Sandtnerová (odborná učitelka vaření a domácího hospodářství při Městské dívčí rodinné škole v Praze 2) dne 30. listopadu 1924 ve své Kuchařské knize s rozpočty a dodává další variantu polévky z mléka kyselého. Tak takhle nějak to v neděli (a nejen dnes) 26. ledna 2014 vypadalo venku. A podle toho také dopadlo focení. A tak se i Embraer ERJ-135 Legacy 600 turecké společnosti Koçoğlu Aviation (která pracuje pro turecké ministerstvo zdravotnictví) utopil v té mléčné polévce, která se vůkol rozlévala (a v té bílé záplavě jsem si ani nevšiml, že na jedné fotce Turkovi chybí špička nosu).
>
 
25.01.2014

Stoletá akrobacie podruhé a vzpomínka na Martina Stáhalíka

Vzpomínkový rozhovor s Martinem Stáhalíkem, Český rozhlas – Rádio Praha 1995, text, foto: (jjk) foto: VLa Stoletá akrobacie podruhé a vzpomínka na Martina Stáhalíka
V lednu roku 2014 jsme si připomněli (viz. Sto let aviatického klubu a akrobacie Adolpha Pégouda), že na konci prosince 2013 a v lednu 2014 uplynulo rovných sto let od legendárních vystoupení francouzského aviatika Adolpha Pégouda v Praze a Brně. Tento francouzský letec tehdy poprvé tuzemským divákům předvedl na letounu Blériot XI-2 cosi, co by se už tehdy (na tehdejší poměry) dalo nazvat leteckou akrobacií. A 7. ledna 1914 se v Praze konala i ustavující valná hromada dávného předchůdce současného Aeroklubu České republiky a to Českého aviatického klubu pro Království české. Takže lze říci, že před sto lety se spolu se založením aeroklubu v našich zemích vystoupení Adolpha Pégouda stalo milníkem i letecké akrobacie. Shodou okolností v roce 1995 jsem před evropským šampionátem v letecké akrobacii vyzpovídal (pro zahraniční vysílání Českého rozhlasu) i tehdejšího nejlepšího tuzemského leteckého akrobata Martina Stáhalíka (bohužel zvukový záznam nemám k dispozici, ale text se kupodivu dochoval v psané podobě).
>
 
19.01.2014

Sto let aviatického klubu a akrobacie Adolpha Pégouda

text, foto: (jjk), (Český rozhlas – Rádio Praha 1994) Sto let aviatického klubu a akrobacie Adolpha Pégouda
Na konci prosince 2013 a v lednu 2014 uplynulo rovných sto let od legendárních vystoupení francouzského aviatika Adolpha Pégouda v Praze a Brně. Tento francouzský letec tehdy poprvé tuzemským divákům předvedl na letounu Blériot XI-2 cosi, co by se už tehdy (na tehdejší poměry) dalo nazvat leteckou akrobacií. Shodou okolností jsem tehdy (někdy na konci roku 1993, nebo na začátku roku 1994) sepsal cosi, co by se dalo označit za drobný exkurs do historie letecké akrobacie. Psáno to bylo pro zahraniční vysílání Českého rozhlasu Radio Praha, ale zvukový záznam se bohužel nedochoval (u mne doma se nedochoval). Ale dnes, když jsem si říkal, co k výročí Adolpha Pégouda v Praze a Brně napsat, jsem naprostou náhodou narazil na tehdejší text psaný ještě na psacím stroji. Takže při stoletém výročí se (po dvaceti letech) mohu k tomuto textu vrátit, ačkoli se vybledlý text velmi těžko (i s pomocí scanneru) rekonstruoval.
>
 

Kalendář akcí Celkový přehled

3. - 5. dubna 2020

Akce Záložka Vyškov

Vyškov
Přebalování padáku, seminář a školení o bezpečnosti létání s možností vyzkoušet odhoz záložního padáku na trenažéru, Letiště Vyškov, (antjan@email.cz), www.laacr.cz
 
detail akce
PGL
 
4. - 5. dubna 2020

Modelářský víkend

Mladá Boleslav - Bezděčín
Modelářský víkend pro mladé modeláře (cena 500,- Kč na osobu/víkend, v ceně je zahrnut materiál ke stavbě a po oba dva dny oběd a svačina), kteří si pod odborným dohledem postaví a odnesou domů funkční a létající model větroně, Letecké muzeum Metoděje Vlacha, Letiště Mladá Boleslav – Bezděčín, www.letecke-muzeum-metodeje-vlacha.cz
 
detail akce
společenská akce
 
4. - 5. dubna 2020

Víkend s Peřinou

Mokrůvky
Tradiční vzpomínkový víkend na morkůvského rodáka, pilota 2. světové války ve Francii a Velké Británii, generála Františka Peřinu s bohatým doprovodným programem, Mokrůvky, www.morkuvky.cz
 
detail akce
společenská akce
 
10. - 12. dubna 2020

Raná Cup – XC Česká liga PGL 2020

Raná u Loun – svah
1.kolo XC České ligy paraglidingu 2020 – 5.ročník Raná Cup, Letiště Raná u Loun – svah, www.rana-paragliding.cz, www.ranskahora.cz, www.svazpg.cz, www.pgweb.cz, www.xcontest.org
 
detail akce
soutěž - PGL
 
10. - 11. dubna 2020

Velikonoční pohár

Benešov - Bystřice/Nesvačily
Soutěž v letecké akrobacii kluzáků třídy Basic, Sportsman, Letiště Benešov - Bystřice/Nesvačily, www.gac-ramert.eu, www.aecr.cz
 
detail akce
soutěž - akrobacie
 
 

Doporučujeme

Spolupracujeme

Facebook

Reklama

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama