Zajímavosti RSS

13.04.2014

Jaro na Zbraslavi a stoletý modelář (a padesátiletý)

text,foto: (jjk) Jaro na Zbraslavi a stoletý modelář (a padesátiletý)

Tak jako každoročně a tradičně začíná létací jaro na někdejším sportovním letišti Zbraslav/Radotín a nynějším modelářském letišti Lipence soutěží tzv.historiků (kategorie RC Atom, CRC Classic, Texaco, CRC – EHS, CRC E Sport 400, CRC Open), tedy modelů letounů, jejichž originální předloha vznikla před mnoha desítkami let. A je to do jisté míry i letos dvakrát symbolické. Pořadatel této akce (a nynější provozovatel tohoto modelářského letiště) Leteckomodelářský klub Lipence vznikl před padesáti léty v roce 1964. Ale druhým výročím, které připadá na víkend kdy se létal Lipenecký historik 12. A 13. dubna 2014 je výročí stoleté. Dne 13. dubna 1914 totiž Český aviatický klub uspo­řádal v rámci Automobilního salonu v Praze I. leteckomodelářské závody, ve kterých zvítězil jistý Jaroslav Enders. Letošní jubilejní sezona lipenských modelářů, tedy symbolicky začala i v den historicky prvních pražských modelářských závodů před rovnou stovkou let.

>
 
12.04.2014

Další životní jubileum, tentokrát Turbolet má pětačtyřicet

text,foto: (jjk), L+K 11,12/1969 Další životní jubileum, tentokrát Turbolet má pětačtyřicet
Ačkoli byl rok 1969 už pozvolným počátkem přituhující tzv.normalizace, nadechnutí z období před rokem 1968 se odrazilo i v leteckém průmyslu Československa. Na jaře roku 1969 se vznesl do vzduchu (16. dubna 1969) klenot československého leteckého průmyslu Let L-410 Turbolet. Letounů L-410 Turbolet, který i nadále patří k poctivým dělníků leteckého nebe, po celé planetě létá okolo tři sta padesáti z více než tisícovky vyrobených kusů. A je povzbudivé, že se po těžkých dobách let devadesátých opět tento letoun začal v Kunovicích vyrábět a exportovat, ale, že se uvažuje i o jeho zásadní modernizaci. Posledním počinem z loňského roku jsou i úspěšné testy ve vysokohorském prostředí himálajského Nepálu (kam také zamíří Turbolet k zákazníkovi) a tak lze předpokládat, že i po pětačtyřiceti letech nepatří L-410 do starého železa a čekají ho ještě další roky v leteckém provozu.
>
 
06.04.2014

Aprílový spánek před sezonou

text, foto: VLa, text: (jjk) Aprílový spánek před sezonou

Aprílové nedělní počasí od Prahy na západ – po ránu mokrá dálnice a teplota osm stupňů Celsia, těžko říci co bude po dvousetkilometrové cestě. U Plzně se to již rozfoukává a vypadá to na pěkný den přející i těm, kteří by chtěli po zimě vyvenčit své létavé miláčky. Bohužel proměnlivé počasí a mlhavo nad Jesenickou přehradou, která již hlásí plný stav vody a je připravena na první návštěvníky, moc dobrého nevěstí. Ale, máme apríl a najednou je na obloze úplně vymeteno a připraveno na létání. V Chebu na letišti jen pár skalních příznivců posedává na terase, ale na letišti je jinak mrtvo. To na kopci nad Planou na prahu kříženeckého letiště se aspoň prohánějí modeláři.

>
 
06.04.2014

V dubnu letěl poprvé i Josef Pouba

text,foto: (jjk) V dubnu letěl poprvé i Josef Pouba
Ačkoli 5. dubna bylo uvedeno do provozu sousední ruzyňské letiště (v roce 1937 viz. Pětasedmdesáté narozeniny ruzyňského letiště…), létalo se už tehdy a dodnes se létá jen kousek vedle u města Kladna. Posledních šedesát let se létá na letišti ve Velké Dobré (a ačkoli sobota 5. dubna 2014 byla pošmourná stejně se zde létalo) a těžko říci, zda si místní létavci, když provětrávali duo Blaníků, uvědomili, že právě začátek dubna je i historickým mezníkem kladenské aviatiky. Už jsme si kročehlavského průkopníka létání Josefa Poubu před časem připomínali (viz. Z Pau do kročehlavské Bažantnice…), ale proč si právě v těchto prvních dubnových jarních dnech tyto začátky připomenout, ačkoli to není zrovna výročí kulaté.
>
 
06.04.2014

Delfin slaví padesáté páté narozeniny

text,foto: (jjk) Delfin slaví padesáté páté narozeniny
V sobotu 5. dubna 2014 oslavil padesáté páté narozeniny legendární československý cvičný proudový letoun Aero L-29 Delfin (v kódu NATO měl označení Maya). Původně, na konci padesátých let sovětské letectvo hledalo proudový letoun (nejen sovětské, absencí tohoto typu trpěly všechny státy sovětského bloku po té co nesměly nakoupit cvičné letouny na „Západě“), který by nahradil cvičné letouny s pístovým motorem. Vzhledem k tomu, že pístové letouny potřebovalo nahradit i československé letectvo, přišla firma Aero s nápadem vyvinout vlastní proudový letoun. Z rýsovacího prkna Zdeňka Rubliče a Karla Tomáše tak vzešel stroj s prototypovým označením XL-29, který poprvé vzlétl 5. dubna 1959 s britským motorem Bristol Siddeley Viper z kbelského letiště. Zajímavostí jistě je, že o tomto letounu vznikl i sedmidílný seriál Letící delfín v režii Vladimíra Kavčiaka, který ovšem na svou premiéru čekal dvacet čtyři let až do roku 2013. Kdyby se vysílal letos, trefil by se přímo k narozeninám.
>
 
05.04.2014

Není jenom Emirates (a Etihad)

text,foto: (jjk) Není jenom Emirates (a Etihad)

Už jsme si zvykli, že Českou republiku navštěvuje pravidelně letecká společnost Emirates a mnozí znají i rychle se rozvíjející další společnost ze Spojených arabských emirátů a to Etihad (tato společnost zatím Prahu opomíjí). Pravda ovšem je, že ve Spojených arabských emirátech působí čtyři desítky leteckých společností všeho druhu a k tomu rovnou tři vládní letky (Abu Dhabi Amiri Flight, Dubaj Air Wing a Sharjah Ruler’s Flight). To vlastně proto, že Spojené arabské emiráty se skládají ze sedmi autonomních emirátů Abú Dhabí, Adžmán, Dubaj, Fudžajra, Rás al-Chajma, Umm al-Kuvajn a Šardžá). Původně se tamní obyvatelstvo živilo hlavně rybolovem, či prodejem mořských perel. Vše se ovšem změnilo v roce 1958 nalezením ropy a především vytvořením Spojených arabských emirátů v roce 1971, kdy se sedm panovnických rodů domluvilo o jednotném státním útvaru ve federativním uspořádání (emiráty Bahrajn a Katar vytvořily samostatné státy). Finance z ropy kromě vytvoření infrastruktury a modernizace emirátů přispěly také k mohutnému rozvoji letecké dopravy. Hlavním tahounem v této oblasti jsou u nás už dobře známá společnost Emirates, ale i rychle rostoucí Etihad. V posledních dnech se, ale v Praze zjevila i ne úplně nejznámější charterová V.I.P. společnost Royal Jet, nebo jedna z vládních letek Abu Dhabi Amiri Flight (a na podzim i další z nich Dubaj Air Wing).

>
 
30.03.2014

Létají velikonoční vajíčka a o svatém Kvirinu je teplo …

text,foto: (jjk) Létají velikonoční vajíčka a o svatém Kvirinu je teplo …

… i ve stínu (praví pranostika). A v tomto roce jaro už celý březen (někde i déle) přivolává létající velikonoční vajíčka a kromě teplých dnů avizuje i to, že se svátky Velikonoční neodvratně blíží a letos snad i opravdu budou svátky vrcholícího jara (letos budou v polovině dubna a končí vlastně 21.dubna 2014). A když máme docela už přívětivé povětří v tomto roce skoro od února začal Míra Oros větrat velikonoční vajíčka AutoGyro od Nirvany „charterovými“ lety nad probouzející se krajinou mezi svým domovským Ústím nad Labem a domovem Nirvany ve Zlíně. A tak během března oranžové vajíčko poskakovalo mezi Prostějovem, Moravskou Třebovou, Ústím nad Orlicí, Jaroměří, Libercem, Břeclaví, Zbraslavicemi, Jihlavou a také mimo jiné Prahou (kde se kvůli poruše neplánovaně zdržel) a Mladou Boleslaví. A tak jsem se k jarně předvelikonočnímu poskočení z Prahy do Mladé Boleslavi připojil v přivolávání jara v AutoGyru pro otylé starší pány Cavalon (na rozdíl od svých sourozenců je pohodlnější jak vnitřním prostorem, tak i nastupováním z boku jako do auta) v sobotu 29. dubna 2014.

>
 
30.03.2014

…doplněk k cestě

text,foto: (jjk) …doplněk k cestě
Je vcelku jasné, že když jsem psal o „vajíčkové“ cestě do Mladé Boleslavi (a zpět) viz. Létají velikonoční vajíčka a o svatém Kvirinu je teplo …, musel jsem od někudy přiletět a někam odletět (na Vypichu už zrušili heliport, tak by jaksi ani nebylo odkud a kam). Ale v Praze pobýval (o něco déle než předpokládal) Miroslav Oros s vírníkem AutoGyro Cavalon a vozil dětičky a ukazoval co tento strojek umí ve vzduchu. Ale nějaká drobnost se porouchala a tak vírník zůstal odstaven v Letňanech o dva dny déle, než měl a musel počkat na opravu.
>
 
29.03.2014

Krátký podotek k zapomenuté březnové Coca-Cole

text,foto: (jjk) Krátký podotek k zapomenuté březnové Coca-Cole
Je to sice už tři týdny, ale stále je ještě březen a uvědomil jsem si, že jsem na jednu březnovou událost tak trochu pozapomněl. Tou událostí bylo přistání letounu Danish Air Transport v zamlženém dni 6. března 2014. Na samotném přistání této dánské společnosti provozující pravidelné, charterové a nákladní lety, na pražském ruzyňském letišti by nebylo až tak nic divného. Danish Air Transport do Prahy čas od času létá, ale toho pošmourného šedivého dne začátku března přiletěl stroj MD-83 registrační značky OY-RUE v netradičním červeném zbarvení s logem Coca-Coly a světové fotbalové federace FIFA. Jeho zbarvení i návštěva Prahy souvisela (stejně jako přílet tohoto letounu do dalších devíti desítek států) přímo s nadcházejícím Mistrovstvím světa ve fotbale v Brazílii, které začíná 12. června 2014. Jedná se totiž o devítiměsíční Trophy Tour s předváděcí akcí poháru pro mistra světa.
>
 
23.03.2014

4. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? S Cessnou do 15 tisíc stop

text: (jjk), foto: Michal Svoboda 4. Jestliže je úterý, musíme být  …. V Bolívii? S Cessnou do 15 tisíc stop
Počtvrté se s parafrází názvu amerického filmu „Jestliže je úterý, musíme být v Belgii“ (If It's Tuesday, This Must Be Belgium) vracíme na jihoamerický kontinent a do bolivijských hor (ona vlastně celá Bolívie je v horách). Zatím jsme si připomněli (viz. 1. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Ohlédnutí za Lloydem) společnost Lloyd Aereo Boliviano, neboli LAB Airlines a (viz. 2. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Schované „Dakoty“) několik odložených „Dakot“ na letišti v v Cochabambě a pak jsme se vzpomínkou vrátili za už neexistující společností Compañía Boliviana de Transporte Aereo Privado Aerosur (a i zmínili brazilskou společnost TAM Airlines - TAM Linhas Aéreas) (viz. 3. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Vzpomínka na AeroSur…). A nakonec si s Michalem Svobodou připomeneme zaniknuvší leteckou firmu a školu Aero Horizontes. S letouny Cessna C150 zmíněné společnosti se dokonce Michalu Svobodovi podařilo z vysoko položeného letiště v Cochabambě vystoupat až do úžasné výšky 4 663,4 metrů k andským vrcholům.
>
 
16.03.2014

3. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Vzpomínka na AeroSur…

text: (jjk), foto: Michal Svoboda 3. Jestliže je úterý, musíme být  …. V Bolívii? Vzpomínka na AeroSur…
Potřetí začínáme parafrází názvu amerického filmu „Jestliže je úterý, musíme být v Belgii“ (If It's Tuesday, This Must Be Belgium), který pojednává o tom, že cestovní kancelář pořádá zájezdy do devíti evropských zemí autobusem za osmnáct dní (tedy docela tryskem). Tato paralela evokuje shodu počátečních písmen dvou států a to Belgie (odkud pochází autor fotografií a rekreační pilot Michal Svoboda) a Bolívie (kde byly fotografie pořízeny).Michal Svoboda do Bolívie v posledních patnácti letech pravidelně cestoval za prací na tamní univerzitě a když zbyla chvilka času odskočil si s Cessnou C150 i do oblak a šplhal s ní až do pětikilometrové výšky k vrcholkům bolivijských velehor a i stiihl něco tam i vyfotit. Prostě původem Čech se nezapře ani v daleké cizině a ctí to masarykovské „vzduch je naše moře“. Bohužel už ty společnosti se kterými létal, nebo drobných stihl vyfotit neexistují (až na jednu výjimku) a tak je to už vlastně jen takové vzpomínání na nedávné doby, kdy ještě létaly. A tak jsme si zatím připomněli (viz. 1. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Ohlédnutí za Lloydem) společnost Lloyd Aereo Boliviano, neboli LAB Airlines a (viz. 2. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Schované „Dakoty“) několik odložených „Dakot“ na letišti v v Cochabambě. Dnes se jen vzpomínkou vrátíme za společností Compañía Boliviana de Transporte Aereo Privado Aerosur a zmíníme se i o brazilské (stále existující) společnosti TAM Airlines - TAM Linhas Aéreas, které do Cochabamby létá.
>
 
15.03.2014

2. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Schované „Dakoty“

text: (jjk), foto: Michal Svoboda 2. Jestliže je úterý, musíme být  …. V Bolívii? Schované „Dakoty“
Titulek trochu (už podruhé) připomíná název amerického filmu „Jestliže je úterý, musíme být v Belgii“ (If It's Tuesday, This Must Be Belgium), která pojednává o tom, že cestovní kancelář pořádá zájezdy do devíti evropských zemí autobusem za osmnáct dní (tedy docela tryskem). A tato paralela mne napadla vzhledem k tomu, že na písmeno „B“ začíná jak současná belgická státní příslušnost autora fotografií z daleké Bolívie. Tedy tím autorem je Belgičan s typicky vlámským, či valonským jménem Michal Svoboda, sám mimo jiné i více než tři desítky let pilot, který se i s Cessnou C150 několikrát v posledních letech šplhal až do pětikilometrové výšky k vrcholkům bolivijských velehor. Původem Čech se nezapře ani v daleké cizině (vždyť pro každého Čecha ať je kdekoli platí to masarykovské „vzduch je naše moře“). Ale ony ty společnosti, které na svých velmi častých cestách do Bolívie v posledních patnácti letech stihl ve volné chvilce vyfotit (či si s nimi za kniplem zalétat) už bohužel neexistují, takže je to vlastně příležitost si je alespoň touto formou připomenout. Navíc když se v roce 2014 pracovní patnáctiletý cyklus cest do Bolívie pro Michala Svobodu uzavírá, protože celý kontrakt končí. A na letišti v Cochabambě se schovávají i nějaké ty obstarožní „Dakoty“ a tak nebylo od věci trochu popátrat po jejich historii.
>
 
14.03.2014

V Praze se opět objevil budulínek

text: (jjk), foto: (jjk), Jan Slabý-Tigisek V Praze se opět objevil budulínek
Už ve dvou případech se na pražském ruzyňském letišti zjevil v současné době největší dopravní letoun (pro cestující) na světě Airbus A380. Poprvé to byl předváděcí let německé společnosti Lufthansa v roce 2011 (viz. A ještě tu o Budulínkovi…) a podruhé se v Praze zjevil A380 v roce 2012 v barvách společnosti Emirates (viz. Budulínek opět v Praze….), kdy musel mimořádně přistát kvůli úmrtí pasažéra. Ale ještě jednou jsem se o A380 zmiňoval a to v roce 2008, ale tehdy to byl výskyt tohoto letounu na letišti v Singapuru (viz. 2008 v První singapurský Airbus A380). V pátek 14. března 2014 to však byl Airbus A380-861 společnosti Korean Air Lines HL7614 nasazený na pravidelnou linku ze Soulu do Prahy a zpět.
>
 
09.03.2014

1. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Ohlédnutí za Lloydem

text: (jjk), foto: Michal Svoboda 1. Jestliže je úterý, musíme být  …. V Bolívii? Ohlédnutí za Lloydem
Možná se ještě někdo vzpomene na americký film „Jestliže je úterý, musíme být v Belgii“ (If It's Tuesday, This Must Be Belgium), která pojednává o tom, že cestovní kancelář pořádá zájezdy do devíti evropských zemí autobusem za osmnáct dní (tedy docela tryskem). A tato paralela mne napadla, když jsem si uvědomil, že malé ohlédnutí za létáním a leteckými společnostmi v daleké jihoamerické Bolívii zprostředkoval vlastně Belgičan (je to oboje na „B“). Tedy Belgičan s typicky vlámským, či valonským jménem Michal Svoboda, sám mimo jiné i více než tři desítky let pilot, který se i s Cessnou C150 několikrát v posledních letech šplhal až do pětikilometrové výšky k vrcholkům bolivijských velehor. Na Cessnu úctyhodný výkon, ale původem Čech se nezapře ani v daleké cizině (vždyť pro každého Čecha ať je kdekoli platí to masarykovské „vzduch je naše moře“). Ale ony ty společnosti, které na svých velmi častých cestách do Bolívie v posledních patnácti letech stihl ve volné chvilce vyfotit (či si s nimi za kniplem zalétat) už bohužel neexistují, takže je to vlastně příležitost si je alespoň touto formou připomenout. Navíc když se v roce 2014 pracovní patnáctiletý cyklus cest do Bolívie pro Michala Svobodu uzavírá, protože celý kontrakt končí a on sám už je také ostatně v důchodu. Tak si dnes v krátkosti zavzpomínáme na Lloyd Aereo Boliviano.
>
 
08.03.2014

Sazené mezinárodní jarní ženy

text,foto: (jjk) Sazené mezinárodní jarní ženy
Je vcelku všeobecně známo, že 8.březen je svátkem žen mezinárodně uznaným. A jelikož se letos v roce 2014 už i to jaro pomalu přihlašuje a kromě toho je tomu na den přesně čtyřicet let od otevření pařížského letiště Roissy - Charles de Gaulle, chtělo to prověřit, zda už jaro opravdu přichází na nějakém tom letišti, kde je jistota, že se něco hýbe. Podle webových kamer to zcela jarně na mezinárodní den žen vypadalo na kralupském letišti Sazená. No ono to s tím jarem ještě není až tak úplně ideální a když se puňťa schová za mrak tak to po strništi ještě docela ledově táhne. Vždyť je teprve 8.březen 2014, kdy máme ještě za kamna vlézt, ale je ten den žen a výročí pařížského letiště…
>
 

Kalendář akcí Celkový přehled

3. - 5. dubna 2020

Akce Záložka Vyškov

Vyškov
Přebalování padáku, seminář a školení o bezpečnosti létání s možností vyzkoušet odhoz záložního padáku na trenažéru, Letiště Vyškov, (antjan@email.cz), www.laacr.cz
 
detail akce
PGL
 
4. - 5. dubna 2020

Modelářský víkend

Mladá Boleslav - Bezděčín
Modelářský víkend pro mladé modeláře (cena 500,- Kč na osobu/víkend, v ceně je zahrnut materiál ke stavbě a po oba dva dny oběd a svačina), kteří si pod odborným dohledem postaví a odnesou domů funkční a létající model větroně, Letecké muzeum Metoděje Vlacha, Letiště Mladá Boleslav – Bezděčín, www.letecke-muzeum-metodeje-vlacha.cz
 
detail akce
společenská akce
 
4. - 5. dubna 2020

Víkend s Peřinou

Mokrůvky
Tradiční vzpomínkový víkend na morkůvského rodáka, pilota 2. světové války ve Francii a Velké Británii, generála Františka Peřinu s bohatým doprovodným programem, Mokrůvky, www.morkuvky.cz
 
detail akce
společenská akce
 
10. - 12. dubna 2020

Raná Cup – XC Česká liga PGL 2020

Raná u Loun – svah
1.kolo XC České ligy paraglidingu 2020 – 5.ročník Raná Cup, Letiště Raná u Loun – svah, www.rana-paragliding.cz, www.ranskahora.cz, www.svazpg.cz, www.pgweb.cz, www.xcontest.org
 
detail akce
soutěž - PGL
 
10. - 11. dubna 2020

Velikonoční pohár

Benešov - Bystřice/Nesvačily
Soutěž v letecké akrobacii kluzáků třídy Basic, Sportsman, Letiště Benešov - Bystřice/Nesvačily, www.gac-ramert.eu, www.aecr.cz
 
detail akce
soutěž - akrobacie
 
 

Doporučujeme

Spolupracujeme

Facebook

Reklama

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama