Akce a soutěže

30.07.2017 22:02

Tak se nám to pomalu zakulacuje

text: (jjk), foto: Petr Tůma, www.3foto.net Tak se nám to pomalu zakulacuje

Popáté se sešli plachtaři na letišti v Havlíčkově Brodě. Takže je to takové vlastně půlkulaté výročí nové soutěže, která se už začíná pomalu, ale jistě stávat tradicí. Ale když se v roce 2012 do Havlíčkova Brodu přistěhovali i plachtaři z letňanského aeroklubu, na své detašované „pracoviště“, tak se rodina větroňářů výrazně rozrostla a tak se přímo nabízelo uspořádání nové soutěže. A tak od roku 2013 se koná Plachtařský pohár Vysočiny, který se tentokrát létal ve dnech 22. – 30. července 2017.

Letňanští letci už více než desítku let spolupracují právě s Aeroklubem v Havlíčkově Brodě, a tak slovo dalo slovo a Aeroklub Praha Letňany se rozhodl, že si zde postaví svůj vlastní hangár. A tak se stalo, že se zde mohli plachtaři z Letňany zabydlet ve svém novém útulném hangáru, kam si nastěhovali své stroječky a slavnostně své stálé detašované pracoviště otevřeli v sobotu 8. září 2012. A už v roce 2013 se konal první ročník zcela nové plachtařské soutěže. Takže pět let, vlastně už víc než pět let, v Havlíčkově Brodě bydlí i letci z Letňan a v posledním červencovém týdnu roku 2017 se konal pátý Plachtařský pohár Vysočiny. A kromě toho shodou okolností se (kulatě) před sedmdesáti lety, v roce 1947, konal na tomto letišti velký letecký den, který symbolicky oslavil poválečné obnovení provozu a další rozvoj letectví v Havlíčkově, dříve Německém Brodě. Ale ono to tady vlastně začalo mnohem mnohem dřív.
V roce 1935, v restauraci U Čížků, v tehdejším Německém Brodě vznikla místní odbočka Masarykovy letecké ligy. Ale nový letecký spolek neměl na čem létat, ani kde létat. Sice aviatici na vysněný kluzák Skaut neměli finanční prostředky, ale jarní výstava zapůjčených kluzáků přímo na náměstí Německého Brodu v roce 1936 spojená s finanční sbírkou, vynesla dostatečné množství prostředků na koupi vlastního prvního letounu. Kluzák Skaut se ještě v tom roce v Německém Brodě také objevil. Ale hned letecká premiéra dopadla neslavně. Zalétnout měl Skauta „Na Rozkoši“ (zhruba v místech dnešní ulice Na Letné) jistý pilot z obce Dobrá, který byl vlastníkem plachtařského průkazu „B“. Jenže onen pilot hned při prvním startu nový a jediný kluzák místním letcům svou fatální chybou rozbil. Na lynč ovšem nedošlo, protože onen aviatik uprchl na svém motocyklu. Ačkoli kluzák byl notně pochroumán, usoudili členové MLL, že si ho nakonec sami opraví. V roce 1937 aviatici zkoušeli létat na Strážném vrchu, ale to se nelíbilo místním majitelům pozemků a tak se zkoušel Hochtánov (dnešní Vysoká), kde byl i „hangár“ v požární zbrojnici. Ale stavba nového moderního vojenského letiště, to byla jiná káva a jiná motivace. A nejen, že už si letoun Skaut letci opravili, ale dostali vysněné svolení létat i na vznikajícím (a horečnatě budujícím) vojenském letišti a ambicí bylo i zakoupení nového výkonného větroně Šedý vlk. Nejen, že (na současném místě, ale i na Hochtánově) „Na Panských“, kde stojí současné letiště, aviatici tedy létali, ale už i u obce Občina (naproti současnému zázemí) měli vlastní hangár (tedy spíš takovou stodolu). A na vojenské letiště už dorazil i Šedý vlk a na vlastním navijáku vyrobeném z automobilu Buick zkoušeli starty na dalším kluzáku Zlin 5.            
Ale přišel bouřlivý rok 1938, ale ještě bouřlivější předjaří roku následujícího a 15. březen 1939 definitivně neukončil jen létání, ale i následné události ukončily činnost Masarykovy letecké ligy a letadla, naviják a veškerá další zařízení a objekty (včetně těch vojenských…logicky na vojenském letišti) zabavila nová okupační moc. Během války na tomto letišti fungovala německá Luftwaffe, ale to je jiná kapitola historie a o historii letiště samotného jsem psal už dříve viz. V květnu kropil Florián a Artemas tentokrát foukal…
Ale každá válka jednou skončí a skončila i ta druhá světová. Na letiště se vrátila jak obnovená československá armáda, tak i plachtaři bývalé Masarykovy letecké ligy. Jenže ustupující německá armáda zničila nejen sou techniku, tak i to co zbylo po předválečných československých letcích. Prostě na letišti nebylo možné použít vůbec nic. Už koncem června 1945, už v Havlíčkově Brodě proběhla ustavující schůze Českého národního Aeroklubu a první technikou byly kluzáky Jeřáb, Grunau Baby a ŠK-38, které přežily konec války v přijatelném stavu ve Zbraslavicích. V Havlíčkově Brodě se létalo na gumicuku a na naviják se muselo do Přibyslavi. Sice se zkoušel naviják pro vypouštění balónů, ale ten nebyl pro letouny vhodný a navíc letci neměli ani na poničeném letišti hangár. Dřevěný hangár se podařilo do roka a půl postavit, stejně jako se zdařilo na podvozku automobilu Steyer sestavit svépomocí vlastní naviják. Také byl založen i motorový odbor a prvním letounem aeroklubáků v Havlíčkově Brodě byl Piper Cub, který následoval Polikarpov Po-2. A obnovené poválečné létání oslavil v roce 1947 velký letecký den.
Tak a po sedmdesáti letech je havlíčkobrodské letiště bez armády, je pouze civilní a i mezinárodní s heliportem letecké záchranné služby (stálá základna LZS Kryštof 17 v Havlíčkově Brodě zanikla poslední den roku 1994) a kromě místního aeroklubu, zde má zázemí i ten letňanský, i travnatou dráhu se podařilo opravit a upravit (zatím na tu zpevněnou nedošlo) a v posledních několika letech se zde kromě Plachtařského poháru Vysočiny létá i navigační Pohár Petra Tučka (tedy jeden závod ze seriálu této soutěže)….   
 
A tak tedy, výsledky půlkulatého ročníku plachtařské soutěže dole, nebo zde: www.soaringspot.com/cs/plachtarsky-pohar-vysociny-2017-havlickuv-brod-2017/
… a připomenutí dřívějších návštěv tohoto letiště viz. Z Kanady s Františkem na Měsíc a  Janeba se projevil jako rozený pedagog…, a dříve rok 2015 a plachtařské závody viz. Osm křížků Na Panských, a teď i jednapadesát a jiné návštěvy v roce 2014 Bílé hejno vedle bílého kříže a předchozí Malý restík z Vysočiny a viz. V květnu kropil Florián a Artemas tentokrát foukal… a Svatý Floriánek ušetřil hasičům vodu a kropil a kropil… z roku 2010 a ještě před tím v roce 2006 Definitivní konec vojáků v Brodě
text: (jjk), foto: Petr Tůma, www.3foto.net
 
 
 
Plachtařský pohár Vysočiny 2017
Havlíčkův Brod, Česká republika,    22. – 30. července 2017
Celkové výsledy Klub po úloze 4
#
Soutěžící
Klub
Kluzák
Celkem
1
MA
 Petr Hofman
Praha-Letnany
ASW-15B
1 821
2
IMI
 Jindrich Svorc
Praha-Letnany
Std. Cirrus
1 796
3
IF
 Vaclav Marel
Jaromer
Std. Cirrus
1 759
4
BA4
 Josef Kolman
Praha-Letnany
ASW-15B
1 602
5
CI
 Hana Treslova
Rana
Std. Cirrus
1 589
6
BW
 Vojtech Hajek
Mlada Boleslav
Std. Cirrus
1 587
7
RI
 Michal Kodousek
Jaromer
LS-3 15m
1 576
8
LF
 Jan Hruska
Tabor
ASW-15B
1 560
9
LW
 Jiri Fousek
Rana
Std. Cirrus
1 546
10
78
 Jaromir Pauer
Hosin
DG-100
1 464
11
LH
 Matous Schmidt
Praha-Letnany
Discus b
1 436
12
WTF
 Tomas Ptacovsky
Praha-Letnany
ASW-19B
1 430
13
IHD
 Jan Zezula
Praha-Letnany
ASW-19B
1 426
14
NK
 Rene Hudak
Kunovice
Std. Cirrus
1 423
15
PIF
 Libor Bednarik
Kunovice
Std. Cirrus
1 412
16
HE
 Martin Svarc
Olomouc
DG-100
1 383
17
JA
 David Vrchota
Jaromer
Discus b
1 379
18
AM
 Ota Vavrin
Vysoké Mýto
ASW-15B
1 347
19
YZ
 Yvona Vyhnankova
Olomouc
ASW-15
1 290
19
44
 Ondrej Blaha
Praha-Letnany
VT-116 Orlik 2
1 290
21
BV
 Petr Vodicka
Jaromer
Janus b
1 259
22
FK
 Jakub Kohn
Prostejvo
ASW-15B
1 253
23
HH
 Miloslav Hulmak
Hosin
ASW-15B
1 227
24
RCE
 Pavel Liska
Roudnice nad Labem
ASW-19B
1 177
25
OK
 Libor Danhel
Kunovice
Std. Cirrus
1 120
26
TOM
 Tom Hulmak
Hosin
G-102 Astir CS
1 091
27
M
 Radoslav Zima
Breclav
DG-100 Club
1 063
28
46
 Milan Svoboda
Havlickuv Brod
VT-116 Orlik 2
1 054
29
BS
 Jiri Vavrina
Kyjov
LS-1f
988
30
T
 Ales Holoubek
Jicin
ASW-15B
957
31
OREL
 Ivan Kuzelka
 
VT-116 Orlik 2
950
32
WY
 Vilem Riha
Praha-Letnany
Std. Cirrus
936
33
CL
 Petr Lonsky
Touzim
LS-1d
846
34
FP
 Lubomir Papezik
Holesov
LS-4
838
35
ER
 Radek Jaksa
Prostejov
Std. Cirrus
756
36
JJ
 Martin Urner
Praha-Letnany
ASW-15B
719
37
EK
 Radoslav Pur
Hosin
DG-200m 15m
718
38
UB
 Jan Zahradka
Hodkovice
Std. Cirrus
712
39
AI
 Vaclav Petru
Praha-Letnany
TST-3 Alpin TM
702
40
L8
 Milos Hrabe
Praha-Letnany
Std. Cirrus
698
41
2Y
 Filip Vita
Kromeriz
G-102 Astir Jeans
652
42
AK
 Lukas Kotek
Frydlant nad Ostravici
DG-200 15m
495
43
BH
 Petr Brezina
Frydlant nad Ostravici
G-102 Astir CS
487
44
94
 Tomas Hlavacek
Kolin
VSO-10
475
45
77
 Pavel Laznicka
Praha-Letnany
Std. Cirrus
341
46
BO
 Jiri Holcman
Hosin
ASW-19B
117
47
TS
 Vaclav Zak
GAC Benesov
Std. Cirrus
0
Celkové výsledy Kombi po úloze 5
#
Soutěžící
Klub
Kluzák
Celkem
1
777
 Niko & Darnady
 
DuoDiscus
2 091
2
EG
 Jan Boruvka
Jicin
Ventus c 15m
2 053
3
SNK
 Zdenek Schenk
Hranice
Ventus ct 17,6m
1 979
4
ZB
 Zdenek Boruvka
Jicin
LS-8-18 15m
1 892
5
BB
 Jozef Busek
Hosin
DuoDiscus XT 750kg
1 878
6
DJ
 Jan Dersak
Kralupy
HPH 304CZ 17,4m
1 800
7
TH
 Vaclav Hruza
Breclav
HPH 304 Shark SJ 18m
1 762
8
HS
 Jan Simon
Kralupy
Nimbus 3/22.9m WL 750 kg
1 721
9
YA
 Radek Kucirek
Havlickuv Brod
Ventus 2b 15m
1 645
10
NB
 Vratislav Sram
Broumov
Nimbus 2M
1 560
11
PUP
 David Zapletal
Mlada Boleslav
Ventus c 17,6m
1 477
12
OZ
 Tomas Profeld
Jicin
Ventus 2 cm 18m 525kg
1 472
13
AS
 Roman Lanzendorf
Cirrus Plzen
Ventus c 17,6m
1 321
14
HT
 Pavel Haluza
Prostejov
Nimbus 2b
1 110
15
TB
 Petr Hrebec
Tocna
Ventus b 15m
932
16
JH
 Milos Mach
Nove Zamky
Discus 2T 18m
874
17
F5
 Martin Holik
Praha-Letnany
LS-6c 18m+W
388
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama