Akce a soutěže

04.05.2019 20:21

Poněkud sychravý kbelský květen

text, foto: (jjk) Poněkud sychravý kbelský květen

Za poněkud nepříznivého chladnoucího a mrholného počasí začala v sobotu 4.května 2019 už 51.sezona Leteckého muzea Vojenského historického ústavu na letišti Praha – Kbely a letišti Praha – Letňany. V letošní sezoně je pro návštěvníky připraveno několik novinek. Bývalý depozitář, který je dnes plochou pro dopravní letadla se rozrostl o stroje Iljušin/Avia Il/Av-14 a letounu DC-3-0103 resp.DC-3A, po renovaci je i McDonnell Douglas Phantom FGR.2 XT 899. A novinky jsou i v letňanském areálu tzv. Staré Aerovky. Tam se pod střechu Staré Aerovky odstěhoval renovovaný letoun Suchoj Su-25K a také letounová střela s plochou dráhou letu Fieseler Fi-103, známá jako V-1.

V prostoru bývalého depozitáře, který je dnes plochou pro dopravní letadla se rozrostl (po loňsku, kdy zde byl jen letoun Iljušin Il-18B (cn. 189001604/1960) OK-NAA "Ostrava", později "Piešťany", vyřazen 28.2.1979 a 8.3.1979 předáno do kbelského muzea, kde je dosud) o dva stroje Iljušin/Avia Il/Av-14 a to v podobě letounu Avia Av-14-32A (cn. 805119/1958), OK-MCI Československých aerolinií a Avia Av-14-28 resp. Av-14FG (cn.806102/1958) 6102 (krátce i OK-MCB ČSA) a letounu DC-3-0103 resp.DC-3A (cn 618/1937) Ten má bohatou historii, a relativně do nedávna stál na ruzyňském letišti vystaven v barvách Československých aerolinií jako OK-XDM a dnes má barvy československého letectva z 50. a 60.let a registraci D-21. Jedná se o letoun Douglas Aircraft Company Inc. DC-3-0103 No. 618/1937 NC18119 Pan American Grace Airways (PAA GA), motory Wright Cyclone GR-1820-G-103 860 HP (871,7 k či 640,7 kW), od 7.8.1947 do 7.2.1952 N18119 Robinson Airlines motory Wright Cyclone G-102A, od srpna 1952 N403D Mohawk Airlines Inc. Wright Cyclone G-202A, od 1.11.1962 N143J Houston Aviation Products, po generální opravě v roce 1967 motory Motory Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp, 19.6.1991 letoun přeletěl non-stop letem New Foundlandu na letiště Praha – Ruzyně, jako majetek nového vlastníka Muzea letectví a kosmonautiky, respektive Historického ústavu Československé armády (dnes Letecké muzeum Kbely Vojenského historického ústavu). Letoun Douglas DC-3 N143J se ještě ukázal v letuschopné podobě v roce 1991 na Memorial Air Show v Roudnici nad Labem, ale po té se odstěhoval do depozitáře muzea ve Kbelích. Odtamtud se přestěhoval do Hangáru E a později si stroj pronajaly České aerolinie, které nechaly stroj smontovat, opatřit nátěrem Československých aerolinií a vystavit před budovou APC. Na podzim roku 2016 se letoun odštěhoval opět do Leteckého muzea ve Kbelích, kde byl renovován.
A po renovaci je i McDonnell Douglas Phantom FGR.2 XT 899, který se díky tomu přestěhoval pod střechu, aby nebyl na pospas živlům.
To se týká kbelského areálu, ale novinky jsou i v letňanském areálu tzv. Staré Aerovky. Tam se pod střechu Staré Aerovky odstěhoval renovovaný letoun Suchoj Su-25K (cn. 25508109098/1984) 9098 československého a českého vojenského letectva a také letounová střela s plochou dráhou letu Fieseler Fi-103, známá jako V-1 (jako Vergeltungswaffe).
První den 51. muzejní sezóny byl i připomenutím stého výročí od tragického skonu jednoho ze zakladatelů československého státu Milana Rastislava Štefánika. Ten zahynul 4. května 1919 na letišti Bratislava – Vajnory v troskách letounu Caproni CA.33.
Letecké muzeum Kbely bude mít v následující sezóně 2019 otevřeno každý den kromě pondělí, a to od 10,00 hodin do 18,00 hodin a to až do končí 31.října 2019.
 
text, foto: (jjk)

 Začala sezona Leteckého muzea VHÚ Praha - Kbely 4.5.2019  

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama