Akce a soutěže

26.05.2019 19:43

Dvakrát třináct je dvacet šest

text: (jjk), foto: Petr Los Dvakrát třináct je dvacet šest

Po šestadvacáté se konal od 23.května do 25.května 2019 na letišti Toužim – Přílezy Karlovarský pohár v letecké akrobacii. A vlastně se tak vyrovnal počet závodů, které se konaly na letišti v Olšových Vratech u Karlových Varů a právě v Přílezech. Na toužimské letiště se akrobaté přestěhovali v roce 2006 po třinácti ročnících v Karlových Varech a v roce 2019 tak se podařilo srovnat skóre. Po třinácté tak šestadvacet akrobatů z České republiky, Německa a Rakouska létalo nad toužimským letištěm v Přílezech.

Šestadvacátý ročník Karlovarského poháru 2019 absolvovalo nakonec šestadvacet soutěžících (ze sedmadvaceti přihlášených) ve třech kategoriích Sportsman, Intermediate, Advanced. Mezinárodní účast sice nebyla až tak hojná (proti některým jiným ročníkům), ale i tak se v Toužimi objevili Clauss Dietke, který je v posledních letech pravidelným účastníkem i se svým Suchojem Su-29. Podobně pravidelně se u nás objevuje i další německý pilot Joachim Weinbrener. Rakousko pak zastupovali Roland Kastenhuber a Erik Esser, kteří v Toužimi také nebyli poprvé.       
Kategorii Sportsman, kterou absolvovalo sedm akrobatů z osmi přihlášených. Tato kategorie měla čistě české obsazení a zvítězil v ní Karel Vobořil (Z-142, OK-LNB) před             Theodorem Hučkem a Viktorem Haladějem (oba na Z-526, OK-CRS).           
V kategorii Intermediate létalo osm soutěžících, ale na stupně vítězů se ani německý a ani rakouský pilot se na stupně vítězů nedostali. V této kategorii tak zvítězil Lukáš Pařízek (Z-50M, OK-XRK), na stříbrné příčce se umístil Tomáš Zemánek (Z-50LS, OK-FAI) a bronz získal Lukáš Ponížil (Z-50M, OK-XRK).
V kategorii Advanced se utkalo o Karlovarský pohár jedenáct akrobatů (včetně jednoho německého a jednoho rakouského letce). Z kategorie Unlimited, aby v ní nelétal sám, si do třídy Advanced zaskočil Marek Hyka (XP-30, D-ESXA). Ten také také tuto kategorii vyhrál před          Jaromírem Čihákem (Extra 300L, YL-VUP) a Michalem Tvrzníkem (Z-50LS, OK-FAI).      
Když jsme u té Toužimi, kam se před třinácti lety přestěhoval Karlovarský pohár. Je trochu škoda, že budova někdejšího německého radaru už není dominantou letiště, ale i tak si pár vět můžeme říci, protože vlastně karlovarský aeroklub měl svého času Toužim jako svůj azyl (i když dnes svou činnost provozuje v Chebu). V prvopočátcích první náčelník budoucího letiště, Miroslav Staněk, spal na kavalci v nákladním autě a když vojáci složili hangár dovezený z Jičína a dřevěný barák z Líní, dalo se spát i na budovaném letišti pod normální střechou. Aeroklub Karlovy Vary tady, jako na náhradním letišti zahájil činnost v březnu 1958. Ale nebyl to jednoduchý provoz, protože nebyla ještě úplně hotová dráha a kdy už jakš takš byla upravená, tak zapršelo, nebo vznikla jiná komplikace. A tak se na konci roku 1959, kdy byla hotová karlovarská dráha, se tamní aeroklubáci vrátili do svého. Tak zůstal na letišti Miroslav Staněk a jeho kolega a bez letadel sami. Takže s promítačkou vyrazili na nábor do obce Útvina. Kupodivu zájem by nebývalý a tak se začal rodit toužimský aeroklub téměř ze dne na den z pětadvaceti členů. Aeroklub Toužim byl oficiálně ustanoven v lednu roku 1960 po územní reorganizaci a první letoun přiletěl z Olomouce 16. dubna 1960, což byl L-13 Blaník OK-9850. Začalo se tedy logicky plachtařským provozem a zájem neutuchal a tak zakrátko bylo v Toužimi víc plachtařů než v Karlových Varech. Za čas přibyl Zlin Z-225 OK-MGY, v letech 1966 až 1967 armáda posunula, rozšířila a prodloužila vzletovou a přistávací dráhu, která dál měla sloužit jako vojenské záložní letiště. A postupně docházelo i k zvelebování celého areálu jako v případě nové věže, přestavby původního dřevěného baráku na zděný, budování vodovodu, zabudování nového topného systému a výstavba dílny, která byla nezbytná pro opravu letecké i pomocné techniky. V roce 1995 armáda uvolnila letiště ze svého zájmu a tak mohlo dojít k dalšímu rozvoji a v roce 1998 se letiště stalo veřejným vnitrostátním. V srpnu v letech 1997 a 1998 tady probíhaly plachtařské soutěže Euroregio Egerensis, které vlastně dnes pokračují v podobě soutěže T Cup. Nu a nakonec v roce 2006 zde proběhlo nejen Mistrovství České republiky v motorovém paraglidingu, ale také poprvé ve spolupráci s Leteckým akrobatickým centrem Karlovy Vary i Karlovarský pohár v letecké akrobacii. Jak známo do Karlových Varů se už akrobacie nevrátila a naopak na toužimském letišti v Přílezech se kromě této soutěže konaly i mezinárodní šampionáty.
Takže vlastně z náhradního, nouzového, záložního letiště u německého radaru, se postupem let stala jedno z nejtradičnějších míst, kde se pravidelně konají soutěže v letecké akrobacii (včetně domácího plachtařského T Cupu). V roce 2006 to vlastně bylo mimořádné stěhování z Karlových Varů, ale dnes, po třinácti letech, si asi už nikdo nedokáže představit Karlovarský pohár jinde než v Přílezech…
 
 
A připomenutí předchozích návštěv  V Přílezech létala druhá Bellanca, Tam kde býval EgerlinkPůvodní azyl je dnes tradicí už deset let a ročník 2015 viz.Královský gambit, aneb muži nestárnou a v roce 2014 viz. Bez Egerlinku a téměř bez letiště a v předchozím letech viz. 2013 Cirkus Unikum…dnes naposled?, 2008 Karlovarský pohár v Toužimi, rok 2009 Šestnáctý ročník Karlovarského poháru, rok 2010 …jen pár smutných vět…, rok 2011 Panoptikum Matta Groeninga…, rok 2012 A „Hon na lišku“ ….vyhrál? …opět „lišák“…, kdy bylo o něco možná trochu lepší počasí a nebo ještě jednou na akrobacii v Toužimi v roce 2010, kdy zde bylo i Mistrovství Evropy Kozel, bodlák, bahnitý Egerling a sedm statečných
text: (jjk), foto: Petr Los
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama